Ridsport - Nyhetsbrev vecka 42

Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 42 2012

Aktuellt Kalendarium för vecka 42 och 43 skickas separat

18-21 oktober Två svenska ryttare i dressyrens världscuppremiär
I helgen är det säsongspremiär för Reem Acra FEI World Cup, världscupen i dressyr. Det är danska Odense som är värd för säsongspremiären och i startfältet finns två svenska ryttare. Det är Tinne Vilhelmson Silfvén med OS-hästen Don Auriello och Maria von Essen med Ferdi. För Don Auriello är det första starten sedan OS i London.
I Odense rids också dressyr utanför världscupklasserna och i hoppningens startfält finns världsettan Rolf-Göran Bengtsson.
18-21 oktober Odense, Danmark med Reem Acra FEI World Cup, internationell dressyr och internationell hoppning

18-21 oktober Fyra svenska ryttare i världscuphoppningen
En kvartett starka svenska grabbar rider Rolex FEI World Cup i Helsingfors under helgen. Jens Fredricson och Peder Fredricson får sällskap av Henrik von Eckermann och svenske mästaren Daniel Zetterman.
Helsinki Horse Show är andra deltävlingen för säsongen i hoppningens världscup.
I Helsingfors rids också internationell dressyr med svenskt deltagande.
 18-21 oktober Helsinki Horse Show, Finland med Rolex FEI World Cup och internationell dressyr.

18-21 oktober Framtidens fälttävlansstjärnor på VM
I helgen är det dags för säsongens sista unghäst-VM. Fälttävlans lovande talanger möts i franska Le Lion d´Angers. Sverige har stolta traditioner. Både Niklas Lindbäck med Mister Pooh, Malin Petersen med Walter von der Vogelwelde, samt Sara Algotsson Ostholt med Mrs Medicott har vunnit detta mästerskap.
Sverige har fem ekipage anmälda till unghäst-VM i fälttävlan.
18-21 oktober Le Lion d´Angers, Frankrike Unghäst-VM i fälttävlan för 6- och 7-åriga hästar

18-20 oktober Världsomspännande konferens på Strömsholm
Ridlärarutbildare från hela världen kommer till Ridskolan Strömsholm för en tredagarskonferens som Svenska Ridsportförbundet är värd för. Det är International Group for Equsterian Qualifications som samlas. Till årets konferens, som blir en blandning av teori och praktik, kommer ridlärarutbildare från världens alla hörn. 16 nationer är representerade.
Media är välkomna att övervara konferensen.
Kontakt: Ann-Catrine Bengtsson, Svenska Ridsportförbundet, 0220-456 12

27-28 oktober Svenska Ridsportförbundet, Ridsportforum, Aronsborg
Ridsportforum tittar på Då, Nu och Framåt under två spännande dagar. Föreläsningar med professor Susanna Hedenborg, Ridsport 100 år, och professor Håkan Larsson, Killar och ridsport, Organisationsprojektet, Ridsportens talangprogram, Ridskolans roll i samhället mm. Intresseanmälan till Lotta Amnestål, lotta.amnestal@ridsport.se senast 23 oktober.

Jubilemsgalan med Ryttargalan 2012
Ackreditering till Svenska Ridsportförbundets Jubileumsgala med Ryttargalan 2012 görs HÄR. Sista dag för ackreditering 15 november men obs att de som vill delta i galamiddagen måste köpa biljett senast den 29 oktober.

Nästa vecka
26-28 oktober Volkswagen Grand Prix, Billdals Ridklubb
25-28 oktober Hannover, Tyskland med säsongspremiär för FEI World Cup Driving, världscupen för fyrspann

Lotta Amnestål, informationschef, 0709-79 56 35