Ridsport - Nyhetsbrev vecka 43

Nyhetsbrev från Svenska Ridsportförbundet vecka 43 2012
Aktuellt Kalendarium för vecka 43 och 44 skickas separat

26-28 oktober Sista finalplatserna i Volkswagen Grand Prix på spel
Volkswagen Grand Prix blev succé bland ryttare, arrangörer och publik direkt. Nu återstår en deltävling innan det är dags för final. Över 80 ekipage kommer till Billdal Horse Show för att rida om fina prispengar och en plats i finalen Volkswagen Grand Prix i november.

25-28 oktober Säsongspremiär för FEI World Cup Driving, världscupen för fyrspann
I helgen är det premiär för FEI World Cup i körning. FyrspannskuskenTomas Eriksson siktar högt i Hannover där premiären körs lördag och söndag under German Classics.
- Jag vill vara bland topp tre. Men det kommer att bli tufft. För alla toppkuskar vill köra där, säger han inför sista genrepet hemma i Skåne.
I Hannover är det också internationell hoppning med svenskt deltagande.

27 oktober En försmak av forskning om killar och ridsport
I en ny studie på uppdrag av Svenska Ridsportförbundet har forskare på Gymnastik och Idrottshögskolan (GIH) tittat närmare på grabbarna som gått mot strömmen och fattat galoppen. Vad fick dem att välja ridsport? Och hur är det egentligen att vara kille på stallbacken idag?
Vill du veta mer? Välkommen till Ridsportforum i Bålsta utanför Stockholm lördagen den 27 oktober där professor Håkan Larsson och forskaren Eva Linghede berättar mer om sin studie. Medverkar gör även Susanna Hedenborg, professor i idrottsvetenskap. Susanna Hedenborg har skrivit Svenska Ridsportförbundets historia ur ett genusperspektiv. På lördag inleder hon med en förläsning om ur när var och varför genusförskjutningen inom ridsporten ägde rum.
Tid: 27 oktober
11.00 Om ridsportens resa från manlig till kvinnlig idrott, Susanna Hedenborg
11.45 Om killar och ridsport, Håkan Larsson/Eva Linghede
Plats: Aronsborg, Bålsta
Intresseanmälan: senast 26 oktober till lotta.amnestal@ridsport.se
Kontakt:
Gisela Löfstrand, Svenska Ridsportförbundet, gisela.löfstrand@ridsport.se  0709-79 56 39, Margareta Borg, Svenska Ridsportförbundet, margareta.borg@ridsport.se, 0709-79 56 33
Ridsportforum fortsätter hela helgen 27-28 oktober och tittar på Då, Nu och Framåt under två spännande dagar. Förutom föreläsningarna ovan, Organisationsprojektet, Ridsportens talangprogram, Ridskolans roll i samhället mm.
Intresseanmälan till Lotta Amnestål, lotta.amnestal@ridsport.se senast 25 oktober.

Jubilemsgalan med Ryttargalan 2012
Ackreditering till Svenska Ridsportförbundets Jubileumsgala med Ryttargalan 2012 görs HÄR. Sista dag för ackreditering 15 november men obs att de som vill delta i galamiddagen måste köpa biljett senast den 29 oktober.

Nästa vecka
31 oktober - 4 november Lyon, Frankrike, internationell hoppning och dressyr med Rolex FEI World Cup och Reem Acra FEI World Cup
2-4 november Borås Fältrittklubb, Ponny-SM hoppning, Mountain Hores Ponny Cup, Ungponny Final
2-4 november Nordhallands Ridklubb, Final Ponnyallsvenskan Dressyr Elit, lag-SM dressyr ponny samt kvalfinal Stockholm International Horse Show Ponny Kür