Ridsport - Två svenska lag på ungdomarnas dressyr-EM

Det är en stark svensk trupp som rider EM för juniorer och Young Rider i Bern, Schweiz.
- Ungdomarna har en stor chans att placera sig bland de fyra främsta lagen, säger Bobo Lundberg, lagledare för den svenska truppen.

Han vågar inte sträcka sig så långt som till medalj. Men de svenska lagen gjorde väl ifrån sig i bland annat holländska Roosendaal under försommaren i tuff konkurrens. Ungdomarna var på bronsplats och juniorerna red hem en andraplats i lagtävlingen.

De fyra ungdomsryttarna, young rider, är Elin Aspnäs, Åhus, med Donna Romma, Elisabeth Hjelm, Falkenberg, med Chock, Tove Melin, Blentarp med Dawson 5 och Sanna Nilsson, Eskilstuna, med Go Dutch III.
Elin lyckades ju väldigt väl i världscupfinalen för ungdomar i december förra året med just Donna Romma. Så även om Donna bara är åtta år har hon hunnit få rutin från internationella tävlingar.

Juniorerna är Filippa Börjeson, Södra Sandby, med Basic, Amalie Egholm Hebsgaard, Ljungbyhed, med Madonna Bally, Mathilde Hannell, Falkenberg, med Wolkenfroh och Marina Mattsson, Stehag, med Beckham.
- Här finns också massor av rutin. Så det ska bli väldigt roligt att åka till Bern, fortsätter Bobo Lundberg.
Nu hoppas Bobo på en bra tävlingsplats utan alltför många störande moment.
- Men det får inte vara för lugnt och tyst heller. Det kan också göra hästarna spända.

EM avgörs individuellt och i lag  både för juniorer och ungdomsryttare.
Första två omgångarna räknas i lagtävlingen. Individuella finalen rids i kür, fritt program till musik.

Arrangörens hemsida: http://www.dressageberne2012.com

Tidsprogram
Onsdag första omgången, lagtävling både junior och young rider
Torsdag andra omgång, avgör lagtävlingen både junior och young rider