Ridsport - Vilken topptrio i Volkswagen W Grand Prix

Ridsport - Vilken topptrio i Volkswagen W Grand Prix

Linda Heed hade bestämt sig för att ta sig till final i Volkswagen Grand Prix. Och gjorde det med en snabb och säker runda i omhoppningen i Billdal på söndagseftermiddagen
- Det här är precis vad svensk hoppsport behöver, tyckte Linda Heed om Volkswagen Grand Prix och strålade mot alla efter sin otroliga omhoppning.

Billdals Horse Show var värd för Volkswagens Grand Prix tredje omgång och den sista inför finalen på Flyinge i november.
Sex till omhoppning och sex placerade ger toppsport. Så det blev en spänning in i det sista.
Linda Heed vann 75 000 kronor och en plats i finalen där hon får sällskap av bland andra OS-ryttarna Lisen Bratt Fredricson och Jens Fredricson samt världsettan Rolf-Göran Bengtsson.
Linda Heed och Chausette Polo var två sekunder snabbare i omhoppningen än tvåan, Josefin Ström, dagens överraskning.
- Jag har väl minst rutin av alla de 80 startande i kvalet, sa 23-åriga Josefin Ström som bor mellan Strömsholm och Kolbäck i Västmanland.
Hon var dubbelt felfri med familjens uppfödning Celine J.
- Jag har döpt henne, jag har ridit henne som unghäst och nu är vi placerade i Volkswagen Grand Prix. Otroligt, säger Josefin Ström..
Trea var Malin Nilsson från Sorunda, också hon på en egen uppfödning, Prizilla.
- Jag visste att formen skulle bli bättre och bättre, Malin Nilsson som hade ett tävlingsuppehåll innan Grand Prix-serien började.
- Prizilla blir bättre och bättre när hon får tävla, berättade Malin.

Finalen i Volkswagen Grand Prix rids på Flyinge den 14 november och efter de tre kvaltävlingarna börjar startfältet ta form.
Direktkvalade är de tre bäst placerade i Gävle, på Strömsholm och i Billdal. Det är Emma Emanuelsson som säkrade finalplatsen dubbelt med topplaceringar i Gävle och på Strömsholm, Peder Fredricson, Lisen Bratt Fredricson, Helena Persson, Fredrik Jönsson, Linda Heed, Josefin Ström och Malin Nilsson.
De fem högst rankade svenska ryttarna på världsrankingen har varsin finalplats. Det är Rolf-Göran Bengtsson, Angelica Augustsson, Henrik von Eckermann, Malin Baryard Johnsson och Jens Fredricson.
Finalfältet fylls på från en tabell där ryttarna samlat poäng i kvalen.

26-28 oktober Billdal Horse Show med Volkswagen Grand Prix
Arrangörens hemsida: http://www5.idrottonline.se/BilldalsRK-Ridsport/Foreningen/Arbetsrum1/BilldalHorseShow/Hem/
Resultatlistor: http://online.equipe.com/sv/competitions/5511
VW Grand Prix webb-TV: http://vwgrandprix.se/grand-prix-2012/#deltavling-3