Ridsportstipendium utdelat

Ridsportstipendium utdelat

Ridsportens Jubileumsstiftelses stipendium delades ut till årets stipendiat, dressyrryttaren Paulinda Friberg, Flyinge, på torsdagen i Hovstallet. Stipendiet överlämnades av H.K.H Prinsessan Madeleine, stiftelsens beskyddare.

Ridsportens första Jubileumsstipendium på 100 000 kronor tilldelas dressyrryttaren Paulinda Friberg från Flyinge.

I samband med stipendieutdelningen visade Hovstallet upp sina hästar och beridare Sara Thavenius berättade om verksamheten.

Stipendiet delades ut vid en högtidlig ceremoni vid Hovstallet i Stockholm den 19 december i närvaro av H.K.H Prinsessan Madeleine.

Ridsportens Jubileumsstiftelse bildades i samband med Svenska Ridsportförbundets hundraårsjubileum 2012 för att ge svensk ridsport kraft att tillhöra världstoppen även i framtiden. Stipendiet delas ut för att ge en lovande ryttare strax under landslagsnivå en knuff vidare i karriären och mot mästerskap.

Intresset för det nyinstiftade stipendiet har varit mycket stort. Drygt 70 ryttare i alla grenar har sökt stipendiet.
- Konkurrensen var stenhård men Paulinda är den ryttare som bäst matchar de kriterier vi satt upp, säger Gunilla Wikman, ordförande i Svenska Ridsportförbundets Jubileumsstiftelse.

Jubileumsstiftelsens styrelse tog beslutet att utse Paulinda Friberg till premiärstipendiat med följande motivering:

"Paulinda Friberg har drivkraften och målmedvetenheten som krävs för att på kort sikt nå långt i dressyr.
Hon gör en gedigen satsning och har utbildat häst efter häst till Grand-Prix-nivå. I stoet Di Lapponia T (f 2001, e Donerhall – Argument) har Paulinda en häst med internationella kvalitéter som har lätt för det svåra, och tillsammans står de nu på tröskeln till de stora dressyruppgifterna. Ekipaget har utvecklats mycket det sista året och har under 2013 ridit hem segrar i nationell Grand Prix. I den internationella GP-debuten tackade Paulinda för förtroendet direkt genom placeringar i hård konkurrens. Paulinda är genom sin person och sin omsorg om sina hästar en god förebild för svensk ridsport. Genom stipendiet får hon möjlighet till extra träning i Sverige och utomlands för att befästa steget till landslagsnivå och ta sikte mot OS i Rio 2016."

Vid överlämndet av stipendiet deltog även Ridsportens Jubileumsstiftelses styrelse med ordförande Gunilla Wikman, samt bland andra Svenska Ridpsortförbundets ordförande Anders Mellberg.