Sigtunabydens RF utmanar Stjärnorna

Sigtunabydens RF utmanar Stjärnorna

Sigtunabygdens Ryttarförening har en spännande utmaning att se fram emot. I oktober spelas femte avsnittet av tv-serien Stjärnhoppningen in hos Sigtunabygdens RF. Barnkanalen i SVT sänder serien som handlar om stjärnornas väg till finalen i Friends Arena i slutet av november, under Sweden International Horse Show.

Den 12:e oktober utmanas stjärnorna av klubbens unga ryttare i en hopptävling.
- Det ska bli jättekul att ta emot stjärnorna och bjuda dem på en ”riktig” hopptävling, säger Åsa Nordberg, föreningens ansvariga ledare för projektet.
- Det är en fantastisk chans för våra barn och ungdomar att få visa upp vår förening, samtidigt som de får ta sig an en kul utmaning.

Årets stjärnor är Zara Larsson, Nicke Borg, Anders Johansson, Yankho Kamwendo, Doreen Månsson och senaste tillskottet Thomas Ravelli. I tävlingen hos Sigtunabygden deltar stjärnorna på egna hästar och de tävlar mot ett lag med ponnyryttare, både pojkar och flickor, mellan 8-12 år.
- Vår förening hade äran att ha Rolf-Göran Bengtsson hos oss på en heldag i januari, berättar Åsa Nordberg.
Rolf-Göran höll i två clinicar och det blev såklart succé!
- Det ska bli fantastiskt roligt att följa upp detta med en tävling mot ”stjärnorna” i oktober, säger Åsa.

Sigtunabygdens Ryttarförening vann möjligheten att arrangera tävlingen genom att skicka in en motivering, som bedömdes av en jury. Alla föreningar som skickat in motiveringar får två biljetter var till finalen i Stjärnornas hoppning. Vinnande förening får 20 biljetter.

Ur motiveringen:
"Vi på Sigtunabygdens Ryttarförening skulle gärna ta emot stjärnornas hoppning och bjuda dem på en riktig hopptävling! Det vore en fantastisk chans för våra barn och ungdomar att få visa upp vår förening, samtidigt som de får ta sig an en kul utmaning."
Jurymedlemmar:
• Markku Söderberg, ordförande Svenska Ridsportförbundet Ridskole- och Anläggningssektion
• Lena Bredberg, fälttävlanstränare och huvudtränare för Stjärnhoppningen
• Anna Persson, dressyrtränare och tränare för Stjärnhoppningen
• Fabian Rhode, koordinator Stjärnornas hoppning SIHS
• Jacqueline Ramel, producent Stjärnhoppningen
• Susanne Hamne, projektledare Stjärnhoppningen
Stjärnhoppningen kommer att sändas på söndagar på SVT Barnkanalen med start 26 oktober.

Finalen av Stjärnornas Hoppning går i samband med Sweden International Horse Show 27-30 november på Friends Arena. Stjärnhoppingens final söndag kväll.

Bilden: Nicke Borg, Zara Larsson, Anders Johansson, Thomas Ravelli, Doreen Månsson, Yankho Kamwendo. Foto: Haide Westring