Svenska Ridsportförbundets förbundsstyrelse efter stämman 13 maj 2017.. Foto: Jörgen Cardell

Stämma med framtidstro

Ulf Brömster valdes enhälligt om till ordförande för Svenska Ridsportförbundet när förbundet höll förbundsstämma på Strömsholm på lördagen.

Förbundsstämman på Strömsholm andades handlingskraft och framtidstro. Flera heta frågor stod på agendan när över 200 ombud samlades för att besluta om ridsportens framtid.

- Alla distrikt är representerade och vi har föreningar här från alla distrikt utom ett, kunde Svenska Ridsportförbundets ordförande Ulf Brömster konstatera.
- Stämman är förbundets högsta beslutande organ. Det är jätteviktigt att ni är här idag och jag är jätteglad över att ni är det, fortsatte Brömster.

En av frågorna som väckte starkt engagemang var den om en trygg ridsport, fri från kränkningar och trakasserier.
- Det är oerhört viktigt att vi diskuterar detta och belyser de etiska frågorna, menade Ulf Brömster, som tillsammans med förbundsstyrelsen fick klartecken från stämman att fortsätta det trygghetsarbete som initierats och pågår inom förbundet.

En annan viktig framtidsfråga var den om föreningarnas årsavgift till förbundet. Förbundsstämman gick efter diskussion på förbundsstyrelsens förslag och förbundsstyrelsen fick igenom en önskad höjning av medlemsavgiftem.

- Jag är glad över att ni tror på den verksamhetsplan som vi har lagt. Vi tackar för förtroendet. Nu kan vi fortsätta att utveckla verksamheten, sa Ulf Brömster.

Under inledningen av förbundsstämman uppmärksammades sex personer med kunglig medalj eller plakett för sina mångåriga insatser inom svensk ridsport.
Hasse Forssman, Lena Austrin Kull och Gudrun Orava tilldelades förtjänstmedalj i guld, Kristina Girhagen och Inger Hedberg till deleades förtjänstmedalj i silver och Agneta Aronsson tilldelades Svenska Ridsportförbundets plakett.

Svenska Ridsportförbundets förbundsstämma hålls vartannat år.

HÄR hittar du mer årets förbundsstämma och de beslut som fattades där.