Startfält i toppklass i Göteborg

Pressinformation från Göteborg Horse Show 2007-02-13 Nio av ryttarna på tio-i-topp-listan på världsrankingen kommer till Göteborg Horse Show. Startfältet är dessutom kryddat med världsmästare och VM-medaljörer. Meredith Michaels-Beerbaum toppar världsrankingen med svenske Rolf-Göran Bengtsson som världstvåa och de kommer båda till Göteborg. Världsmästaren Jos Lansink har redan tidigare aviserat att han kommer till Scandinavium och han får sällskap av de holländska lagguldmedaljörerna och det tyska bronslaget från VM i Aachen 2006. Göteborg Horse Show är näst sista kvalet i världscupen före finalen i Las Vegas och det finns poäng att rida om innan finalplatserna är fördelade. Göteborg Horse Show ligger också högt på listan bland ryttarnas önsketävlingar - 2006 röstade den internationella ryttarklubben fram Göteborg Horse Show till världens bästa inomhustävling. Startfält Göteborg Horse Show FEI World Cup - internationell hoppning Australien Edwina Alexander (4 VM 2006) Belgien Dirk Demeersman Jos Lansink (regerande världsmästare, ind guld 2006) Danmark Linnea Ericsson Tina Lund Thomas Velin Finland Niklas Aromaa Mikael Forsten Noora Pentii Holland Piet Raymakers (VM-guld lag 2006) Gerco Schröder (VM-guld lag 2006) Harrie Smolders Albert Zoer (VM-guld lag 2006, 7 världsrankingen) Irland Cameron Hanley Jessica Kurten (8 världsrankingen) Italien Juan Carlos Garcia Norge Nina Braaten Johnsen Morten Djupvik Geir Gulliksen Tony Andre Hansen Line Raaholt Portugal Luciana Diniz Schweiz Daniel Etter Markus Fuchs (5 världsrankingen) Storbritannien Mark Armstrong Tim Stockdale Michael Whitaker (6 världsrankingen) Tyskland Christian Ahlmann (VM-brons lag 2006, 9 världsrankingen) Ludger Beerbaum (VM-brons lag 2006, 10 världsrankingen) Marcus Ehning (VM-brons lag 2006, 3 världsrankingen) Marco Kutscher Meredith Michaels-Beerbaum (VM-brons lag 2006 VM-brons ind 2006, 1 världsrankingen) Alois Pollmann-Schweckhorst USA Peter Wylde Österrike Thomas Frühmann Sverige Malin Baryard-Johnsson Rolf-Göran Bengtsson (2 världsrankingen) Emma Emanuelsson Linda Heed Svante Johansson Niklas Jonsson Erika Lickhammer Helena Lundbäck Maria Norlin Helena Persson Lotta Schultz Siri Swärd Royne Zetterman Aktuell ställning FEI World Cup Jumping efter 11 omg: 1) Christian Ahlmann, Tyskland 82 2) Beat Mändli, Schweiz 64 3) Meredith Michaels Beerbaum, Tyskland 63 4) Michael Whitaker, Storbritannien 59 5) Albert Zoer, Holland 56 6) Steve Guerdat, Schweiz 50 7) Leopold van Asten, Holland 47 8) Eugenie Angot, Frankrike 46 9) Markus Beerbaum, Tyskland 45 10) Judy Ann Melchior, Belgien 44 14) Malin Baryard-Johnsson, Sverige 36 31) Rolf-Göran Bengtsson, Sverige 20 51) Royne Zetterman, Sverige 10 63) Maria Gretzer, Sverige 6 66) Helena Lundbäck, Sverige 5 Kontaktperson: Lotta Amnestål, presskontakt, 0709-79 56 35