Stipendiaten Sara utmanar världsryttarna i distansritt

Stipendiaten Sara utmanar världsryttarna i distansritt

Distansryttaren Sara Henriksson, 21, från Agunnaryd, firade Lucia med att ta emot Ridsportens Jubileumsstipendium på 100 000 kronor vid en ceremoni i Hovstallet i Stockholm på lördagen.
- Jag vill ta hjälp att hitta nycklarna för att matchas mot det bästa i världen, säger Sara Henriksson som inleder stipendieåret med att som ensam svensk rida prestigetävlingen President´s Cup i Abu Dhabi den 14 februari.

Hon inledde tävlingsåret med att bli svensk mästare för young rider. Första året som senior och nybliven Jubileumsstipendiat, inleder Sara med att möta världseliten i prestigetävlingen President´s Cup.
President´s Cup är en av de mest prestigefyllda distansritterna i världen och går över 160 kilometer i öknen. Det är en inbjudningstävling vilket innebär att man inte kan kvala för att ta sig dit.
- Det handlar om massor av sand, kameler, helikoptrar och bilar och publik som tutar och hejar på varenda meter under de sexton milen, säger Sara har ridit andra tävlingar i öst förr och hennes goda internationella resultat har gett henne en inbjudan till Abu Dhabi..
Distansritt är en av de mindre ridsporterna i Sverige, men en av de största i världen.

Sara Henriksson vill bli bland de bästa i världen och har både inställningen, kvaliteterna och hästarna som krävs för att på kort tid ta sig närmare både landslag och medaljer.
Egenskaper som i hård konkurrens kvalificerade henne till årets Jubileumsstipendium.
Stipendiet syftar till att bredda toppen inom svensk ridsport för att Sverige även i framtiden ska vara en av världens bästa ridsportnationer.

Årets stipendium delades ut vid en julig ceremoni i Hovstallet i Stockholm med ett exklusivt framträdande av Skansens Luciatåg, inför deras avfärd med häst och vagn mot Skansen.
Stiftelsens beskyddare är H.K.H. Prinsessan Madeleine, men när prinsessan i sista stund tvingades tacka nej till dagens ceremoni, delades stipendiet ut av stiftelsens ordförande och Svenska Ridsportförbundets vice ordförande Gunilla Wikman tillsammans med hovstallmästare Mertil Melin och Gotlands landshövding Cecilia Schelin Seidegård.

Många meriterade ryttare/kuskar i alla ridsportgrenar sökte stipendiet, men Sara Henriksson var den som stack ut lite extra. Så här lyder juryns motivering.
”Sara Henriksson är bara 21 år men har redan gjort sig ett namn inom svensk distansritt. Hon har ridit fyrstjärnig klass i både VM och EM som Young Rider och kommit tvåa i en trestjärnig 160 km. Sedan i somras kan hon även titulera sig svensk mästare för Young Riders.
Men Sara vill långt mer än så. Hon är en vinnarskalle utöver det vanliga som vill lära av de bästa och siktar mot världstoppen. Med flera hästar och en målmedveten satsning tar sig Sara an nästa säsong som senior. Genom Jubileumsstipendiet får hon en unik möjlighet att träna och tävla internationellt för att matchas mot sina högt satta mål och mot en plats i det svenska landslaget. Sara Henriksson har hästens bästa för ögonen och är en sann ambassadör som kan ge svensk distansritt en större plats på ridsportkartan.”

Den första Jubileumsstipendiaten var dressyrryttaren Paulinda Friberg som under jubileumsåret gått från rookie till landslagsryttare och VM-reserv.

Ridsportens Jubileumsstipendium
Svenska Ridsportförbundets Jubileumsstiftelse bildades i samband med Svenska Ridsportförbundets 100-årsjubileum 2012 för att ge svensk ridsport kraft att tillhöra världstoppen även i framtiden. Stipendiet delas ut för att ge en lovande ryttare strax under landslagsnivå en knuff vidare i karriären och mot mästerskap.

Fakta distansritt
Distansritt handlar ytterst om ”horsemanship” och testar hästens och ryttarens styrka och uthållighet över flera mil. Snabbaste tiden vinner, men det som är avgörande är att ha kunskap om sin häst och rida klokt för att få godkänt av veterinär att rida vidare mellan olika stationer. Tävlingsekipagen rider distanser på mellan fyra och 16 mil.