Stjärnspäckat startfält i Volkswagen Grand Prix

Stjärnspäckat startfält i Volkswagen Grand Prix

Det blir ett stjärnspäckat startfält i finalen av Volkswagen Grand Prix på Flyinge nästa vecka.
Tidigare världsettan Rolf-Göran Bengtsson och flera OS-ryttare finns i startfältet och borgar för spännande och fartfyllda tävlingar.

Volkswagen Grand Prix Final är avslutningen på en spännande hoppserie under hösten. Vid tre tillfällen har de svenska hoppryttarna kunnat rida om stora prispengar och åtråvärda platser i finalen.
Tre ryttare från kvaltillfälle kunde få finalbiljett och Emma Emanuelsson dubbelsäkrade finalplatsen med att vinna ett kval och vara tvåa i ett annat.
OS-ryttarna Lisen Bratt Fredricson, Peder Fredricson och Linda Heed har kvalat till finalen liksom Fredrik Jönsson som i stort sett bara behöver gå över vägen på Flyinge för att komma till tävlingsplatsen.
Volkswagen Grand Prix är också ett ypperligt tillfälle för de toppryttarna som är baserade utomlands att komma och möta publiken och ryttarkollegorna på svensk mark.
Rolf-Göran Bengtsson, världsetta i tio månader 2012, och Angelica Augustsson, världscupsegrare i Göteborg 2011, kommer till Flyinge. Jens Fredricson kommer också till final tack vare sin höga placering på internationella världsrankingen.
Rolf-Göran Bengtsson stannar hela veckan i Skåne och rider Volkswagen Grand Prix på onsdag och Flyinge Grand Prix nästa helg. Fem hästar har han med sig hästtransporten.
Vilken häst som får gå i finalen är inte klart.
- Jag funderar och vi ska diskutera vilken häst som är lämplig.
Rolf-Göran Bengtsson välkomnar Volkswagen Grand Prix-serien.
- Den är så bra för våra svenska ryttare på hemmaplan. Det gör att fler får rida på riktigt bra banor och under internationell atmosfär, utan att behöva resa utomlands. Det jag har sett verkar vara mycket bra och jag tror att det kan höja standarden på svensk hoppning.
- Det ska bli väldigt roligt att få rida på Flyinge igen. Det var ju här allt började för mig, säger Rolf-Göran Bengtsson.

I Volkswagen Grand Prix Final får 22 ryttare starta. Förutom fina prispengar till de placerade, med 200 000 till segraren, finns två biljetter till de internationella hoppklasserna under Stockholm International Horse Show i potten.
Volkswagen Grand Prix är en av de största satsningarna i ridsporten och Volkswagen har satsat över 1 miljon kronor serien.

I Flyinge får också landets bästa ungdomsryttare starta i egen Grand Prix. De 22 högst rankade young rider och juniorerna startar i en 1,45-hoppning. Segraren får 20 000 kronor och de fyra främst placerade får komma till Stockholm International Horse Show och starta i Stockholm Trophy 1,40-hoppning.

13-18 november Volkswagen Grand Prix Final, Flyinge
Tisdag 13 november uppvärmningsklasser
Onsdag 14 november
19:00 Volkswagen Grand Prix Final