Stort dressyrintresse föder ny tävlingsform

Pressinformation från Svenska Ridsportförbundet 2006-11-30 Stort dressyrintresse föder ny tävlingsform Som ett led i att stimulera tävlingsarrangörer och breddsportens utveckling introducerar Svenska Ridsportförbundets Dressyrkommitté en ny tävlingsform, Träningstävling. - Vi vill prova former som föder fler ryttare och tävlingar på alla nivåer, säger Dressyrkommitténs ordförande Antonia Ax:son Johnson. - Vårt nuvarande tävlingssystem svarar väl upp mot våra kvalitativa mål. Det här är sätt att bredda systemet och möta det växande dressyrintresset. Träningstävlingar erbjuder möjligheten för klubbar att arrangera högre klasser på mindre tävlingar under enkla och billigare former och utan krav på prispengar. Från och med årsskiftet införs tävlingsformen på prov under ett år. Därefter ska en noggrann utvärdering göras tillsammans med arrangörer, ryttare och domare. Dressyrintresset ökar i landet. Men det finns regionala skillnader. - Medan vissa regioner har för få ryttare och tävlingar tvingas andra lotta bort ekipage från överfulla klasser, säger Antonia Ax:son Johnson. Dressyrtävlingar är dessutom ofta en dyr affär. - En av våra viktigaste frågor just nu är att hitta vägar för att sänka tävlingskostnaderna för både ryttare och arrangörer, säger Antonia Ax:son Johnson. Jan Brink, Sveriges främsta dressyrryttare och ledamot i Dressyrkommittén, tror att den nya tävlingsformen kan få positiva effekter. - I andra europeiska länder tävlar man dressyr mitt i veckan. Kanske kan det bli så här med. Det ska vara enkelt, roligt och stimulerande att tävla, säger Jan Brink. För att sänka tävlingskostnaderna föreslår Dressyrkommittén även den möjlighet som redan finns på regional nivå på nationella tävlingar, nämligen valfriheten att slopa prispengarna Något som i slutändan ska betala sig för ryttarna. Istället vill kommittén införa större utrymme för hederspriser och utmärkelser. - Uppmuntran är viktigt men premierna är ofta en tung utgift för arrangören men innebär sällan några jättesummor för den enskilde ryttaren, säger Jan Brink. Prispengarna på Elittävling föreslås dock vara kvar. FAKTA TRÄNINGSTÄVLINGAR Ryttare ska ha löst tävlingslicens för lokal tävling - Alla klasser kan ingå - En behörig domare/klass. Fler får förekomma - Inga krav på premier - Tävlingen berättigar inte till championatspoäng - Tävlingen gäller ej som kvaltävling - Djurskydd och god etik ska vara en tydlig ledstjärna och omtanke om hästen alltid sättas i första rummet! Kontaktperson: Lotta Amnestål, infomationschef, 0709-79 56 35