Svenska Mästerskapen i voltige

6-8 juli anordnas SM i voltige hos Salaortens Ryttarförening i Sala. Sveriges bästa voltigelag ska göra upp om SM-titeln.

Mästerskapet invigs den 6 juni klockan 19:00 med invigningstal av kommunalråd P-O Rapp. Därefter blir det bland annat voltigeuppvisning. Själva tävlingarna äger rum 7-8 juli på Ryttargården med både individuella tävlingar och lagtävlingar. Det är i nuläget 12 anmälda lag som kommer att göra upp om SM-titeln. De tävlande kommer från hela Sverige, bland annat Laholm, Malmö, Frillesås, Uppsala, Stockholm, Hallstahammar, Falun och Umeå. Hemmaklubben planerar att starta med tre lag; ett seniorlag och två juniorlag.

Tävlingarna sänds direkt via Ridsportens webb-TV: http://ridsport.qrodo.tv/
Lördag 7 juli 9:00 – 17:00
Söndag 8 juli 9:00 – 17:00

Mer information finns på http://www.smvoltige2012.n.nu/

Kontakt:
Malin Lundqvist 073-430 28 70
Sanna Lundqvist 073-844 46 37
Sofia Fågelsbo 070-385 40 42

Under tävlingsdagarna tillhandahålls ett eget rum för pressen varifrån man kan titta på tävlingarna. För praktisk information och frågor kring tävlingen kontakta Anna-Lena Bergdahl på tel. 070-811 96 04

Historik om Salaortens Ryttarförening
1968 bildades Tärna Ponnyklubb, som föreningen då hette. Verksamheten bedrevs vid Vallrums och på Hagsta gård utanför Ransta
1975 flyttade föreningen till Fredbrunn, som ligger utanför Sala. En liten gård arrenderades och där bedrevs lektionsverksamhet med 10 hästar. Klubben bytte namn till Salaortens Ryttarförening. 1985 invigdes Ryttargården på Vallby där föreningen är belägen i dag.
På Ryttargården bedrivs bland annat ridskola, ridläger, privatträningar och en hel del tävlingsverksamhet. Den fungerar även som fritidsgård för den som bara vill träffas och trivas bland kompisarna. Det finns åtta sektioner; ungdom, hoppning, dressyr, voltige, körning, fälttävlan, western samt funktionsnedsättning.

www.sorf.nu