Sverige behöver minst 300 vargar i populationen för en gynnsam bevarandestatus

Minst 300 vargar behövs i den svenska populationen för en gynnsam bevarandestatus. Det är Naturvårdsverkets svar till Regeringen som gett myndigheten i uppdrag att ta fram en siffra på hur många vargar som skall finnas i Sverige för att den svenska populationen skall kunna betraktas som livskraftig på lång sikt.
Siffran 300 gäller under förutsättning att det kommer in en finskrysk varg vart femte år. 300 är också den miniminivå som ska gälla.
Samtidigt säger forskargruppen som tagit fram underlaget att antalet vargar för hela Fenoskandia bör vara 1 700. Fenoskandia är det geografiska område som omfattar skandinaviska halvön tillsammans med Finland, ryska Karelen och Kolahalvön.
- Det här en utveckling av vargpopulationen som går åt rätt håll, säger Rovdjursföreningens ordförande Kenth Nauclér.
- Men för att vi ska känna oss riktigt trygga måste Regeringen ge Jägareförbundet och övriga Jägarorganisationer som får skattemedel till sin verksamhet att verka för att den omfattande tjuvjakten på varg upphör.
Under de två senaste vintrarna har minst sex revir på gränsen mellan Dalarna och Värmland tömts på varg och mycket talar för att det handlar om tjuvjakt i flera av reviren.
Eftersom Sverige från nu ska inventera antalet familjegrupper – tre vargar varav en som revirmarkerar – istället för revir med föryngringar kommer omräkningssiffran för att beräkna det totala antalet vargar i landet att sänkas från dagens tio till åtta.
Detta betyder att mininivån räknat i revir med familjegrupper kommer att hamna på 37 och en förvaltningsnivå med god fallhöjd ner till miniminivån. Vilket borde innebära minst två extra revir per varglän.
Vilket medför att hela processen med mininivån per län och revir med föryngring som genomfördes förra året måste göras om. De miniminivåer som länens respektive Viltförvaltningsdelegation då bestämde utgick från 27 revir för hela landet.
Eftersom antalet varglän i princip är de samma som tidigare kommer miniminivån 37 familjegrupper att fördelas på samma län som tidigare.
Regeringen har också bett Naturvårdsverket att se över reglerna för skyddsjakt på varg. Där föreslår Naturvårdsverket ingen förändring eftersom man anser att gällande regler väl täcker in de situationer som kan uppstå för att tillstånd för skyddsjakt skall ges.
Dock ska man se över reglerna hur valpar efter invandrade vargar ska behandlas vid krav på skyddsjakt.
- Vi har ett tillägg till detta som handlar om skyddsjakt under betesperioden i revir som har valpar. Det är inte en etiskt hantering av ett problem att skjuta vargföräldrar med valpar, säger Kenth Nauclér.

Om Svenska Rovdjursföreningen

Svenska Rovdjursföreningen arbetar för rovdjurens rätt att leva i livskraftiga stammar i naturen. Vi vill öka förståelsen för rovdjuren och göra det lättare för människor och rovdjur att existera sida vid sida.
Föreningen har frivilliga krafter som verkar i hela landet. Tillsammans jobbar vi för rovdjuren - i möten med människor på mässor och marknader och genom att informera myndigheter och politiker på alla nivåer.