Fr.v. Hilda Lagerlöf, Peter Blomqvist och Karin Spets.

Årets stipendiater i Gunde-fonden ”Ärliga tag”

Nu är 2018-års stipendiater utsedda i längdlegendaren Gunde Svans fond ”Ärliga tag”, en fond som premierar inspirerande idrottsledare.

En förutsättning för att växa inom idrotten är att det finns bra ledare, någon som ser din potential, som stöttar och hjälper dig med uppmuntrande ord – speciellt när du behöver det som mest. Någon som får dig att ta steg du inte trodde var möjliga. Det är denna typ av ledare som Gunde Svan vill uppmuntra genom sin fond "Ärliga tag".

– Bra ledare är otroligt viktiga för att inspirera och motivera föreningens medlemmar att ständigt utvecklas. Dessa ledare lägger ned massor av engagemang och ideell tid, så det har varit jättesvårt att välja bara några till att få stipendiet så jag vill passa på att uppmuntra alla att till nästa år nominera personer som har varit eldsjälar i deras idrottander, säger Gunde Svan.

Stipendiaterna tilldelas 30 000 kronor vardera.

2018-års stipendiater i Gunde-fonden ”Ärliga tag” är…

Karin Spets, Västerås Skidklubb, Västmanlands Skidförbund

Karin har en förmåga att se alla skidåkares olika behov. Hon får alla känna sig välkomna att delta, var och en på sin nivå. Karin är en eldsjäl och en stor tillgång för Västerås Skidklubb där hon alltid ställer upp och hjälper till, när helst det behövs. Som ledare inspirerar hon ständigt andra att utvecklas vidare. Speciellt peppar hon de äldre ungdomarna, som inte känner för att tävla, att gå ledarutbildningar, genom detta bidrar hon till att de stannar kvar – i klubben och bland sporten som hon älskar. Detta gör Karin till mottagare av Gundefondens stipendium ”Ärliga tag” 2018.

Hilda Lagerlöf, Västerbottens Skidförbund

Genom ett brinnande engagemang är Hilda en stor förebild för Västerbottens skidungdomar. Med värme och ett ständigt leende på läpparna ser hon alla, även de som behöver extra stöd. Något som ligger henne extra varmt om hjärtat är det unga ledarskapet där Hilda är en starkt drivande kraft när det gäller att inspirera och coacha unga skidåkare att utveckla sitt egna ledarskap. Detta gör Hilda Lagerlöf till mottagare av Gundefondens stipendium ”Ärliga tag” 2018.

Peter Blomqvist, Matfors skidklubb, Medelpads Skidförbund

Genom ett outtömligt engagemang hittar Peter alltid nya möjligheter att utveckla verksamheten inom Matfors SK. Han har med sitt driv fått många barn och ungdomar att välja längdskidåkningen. Han ser alltid till individen vilket gör att de i hans närhet kan utvecklas till starka individer, oavsett ambitionsnivå. Han har med sitt ledarskap bäddat för en bredd där så många som möjligt kan hålla på med skidåkning så länge som möjligt. Detta gör Peter Blomqvist till mottagare av Gundefondens stipendium ”Ärliga tag” 2018.

Även nästa år delas stipendier ut på 30 000 kronor till tre ledare som uppmuntrar andra till att ta steg de själva inte trodde var möjliga. Skicka nomineringar före den 31 januari. Ansökningsformulär och information om fonder hittar du på www.skidor.com/fonder

För mer information, kontakta:

Lotte Jernberg
Kommunikatör Svenska Skidförbundet
E-post: lotte.jernberg@skidor.com

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Lotte Jernberg

Presskontakt Övergripande kommunikationsansvarig Övergripande kommunikationsansvarig för hela Svenska Skidförbundet 070-316 43 49