​Alpina landslaget ska halvera sina CO₂-utsläpp till 2022

Klimatförändringarna har under de senaste åren blivit speciellt tydliga i de områden som de svenska alpinlandslagen tränar och tävlar i. Glaciärerna smälter och snötäcket blir märkbart tunnare. Därför startas nu ett projekt tillsammans med Vattenfall för att minska verksamhetens påverkan på miljön och förhoppningsvis inspirera andra till att göra det samma.

Det alpina landslagets självgranskande genomlysning av verksamheten visar att landslagsverksamheten är tydligt bidrar till klimatförändringarna. Verksamheten bidrar till fyra gånger så mycket mer koldioxidutsläpp som genomsnittssvensken* per år och är därmed en direkt bidragande orsak till uppvärmningen av jorden.

– Vi är en stor bidragande orsak till att förutsättningarna för vår sport håller på att försvinna. Därför måste vi se över vad vi kan göra för att minska vår klimatpåverkan. Vi måste lyckas med detta utan att förlora fokus på vårt uppdrag; att ge våra åkare bästa möjliga förutsättningar att nå sina drömmar och att kommande generationer kan få uppleva skidåkning såsom vi en gång kunde, säger Tommy Eliasson Winter, Alpin chef på Skidförbundet.

Tillsammans med Vattenfall har ett projekt initierats där en ännu mer noggrann genomlysning av verksamheten kommer att göras. Därutöver kommer det alpina landslaget att ta hjälp av sina leverantörer och partners för att se hur verksamheten kan förbättras.

– Vi har ett stort partnernätverk som dagligen arbetar med dessa frågor inom sina respektive områden. Denna kompetens vill vi ta vara på och vi är övertygade om att vi kan hitta både långsiktiga som kortsiktiga åtgärder som kommer göra skillnad, säger Kalle Olsson Bexell, Kommunikations- och marknadschef Alpint på Skidförbundet.

En av alpina landslagets senaste tillskott av coacher är Vattenfalls klimatcoach Lasse Ejeklint som kommer att bistå med sin kompetens i satsningen. Målet är att fram till VM i Åre 2019 ha minskat utsläppen med 25% och sedan fram till OS i Peking 2022 ska nivåerna vara halverade.

– Vi kommer behöva arbeta inom en mängd områden för att lyckas, och vi hoppas kunna inspirera vår personal, åkare, klubbar och deras medlemmar på vägen. Det är så klart också bra om vi kan få andra landslag att anta utmaningen att tillsammans minska utsläppen så även kommande generationer kan fortsätta åka skidor, säger Kalle Olsson Bexell.

*Enligt WWF’s klimatkalkylator

Mer information:

www.skidor.com

www.vattenfall.se

För ytterligare information kontakta:

Kalle Olsson Bexell, Marknads- och kommunikationschef Alpint, 076 634 73 68, kalle.olsson@skidor.com

Heidi Stenström, Pressekreterare, 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com

Facebook:www.facebook.com/SkiTeamSwedenAlpine/

Instagram: https://www.instagram.com/skiteamswedenalpine/