Fjolårsvinnarna i SM, Maria Pietilä-Holmner och André Myhrer.   Foto: Klas Rockberg/SSF
Fjolårsvinnarna i SM, Maria Pietilä-Holmner och André Myhrer. Foto: Klas Rockberg/SSF

Alpint blir en del av SM-veckan i Söderhamn 2017

Det är nu klart att de alpina tävlingarna kommer att ingå i programmet under SM-veckan i Söderhamn kommande säsong. Det är disciplinerna slalom och parallellslalom som kommer att avgöras i Hassela respektive Bollnäs den 2-3 februari 2017.

Det blir första gången som alpint medverkar under SM-veckan och kommer tillsammans med ett 20-tal olika grenar att ingå i detta stora arrangemang. Närmare 42 000 besökte idrottsarenorna under SM-veckan 2016 i Piteå.

– Att vi nu ansluter till SM veckan är oerhört roligt och det känns som att vi tillsammans med RF och SVT kommer kunna lyfta evenemangets status till en ny nivå. Det är viktigt för den alpina sportens utveckling på nationellt plan att skapa ett attraktivt mästerskap där våra internationella stjärnor syns på den nationella arenan och representerar sin idrottsförening, säger Tommy Winter, alpin chef.

För stjärnan André Myhrer blir det ett speciellt SM med tävlingar i hemmabacken på Hassela Ski Resort.

– Jag tycker det är jättekul! Det är bra för sporten att man gör SM till ett större arrangemang, ett steg i rätt riktning. Sist vi hade SM i Bergsjö-Hassela var det väldigt uppskattat bland åkarna och nu när det återigen ska arrangeras ett SM vet jag att man kommer satsa helhjärtat på att göra det så bra som möjligt, säger André Myhrer.

Första veckan i februari inleds med parallellslalomen i Hammarbybacken tätt följd av SM-tävlingarna. Världscupen i Hammarbybacken och SM-veckan kommer att bli en fin uppladdning inför VM i St. Moritz som startar veckan därpå och pågår under två veckor.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 400 föreningar. Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor. Svenska Skidförbundets vision är: Bäst i världen – alla på snö.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Vattenfall