Carl Eric Stålberg lämnar SOK:s styrelse

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 15:55 CET

Svenska Skidförbundets ordförande Carl Eric Stålberg lämnar SOK:s styrelse.

Svenska Skidförbundets ordförande Carl Eric Stålberg har idag beslutat sig för att i förtid och med omedelbar verkan lämna styrelsen för Sveriges olympiska kommitté (SOK)

-Min syn på idrottsrörelsens relationer till allmänheten samt relationer mellan gemensamma idrottsorganisationer, medlemsförbund och deras sponsorer överensstämmer inte med den bild jag under och efter OS i Turin fått av hur SOK har uppträtt och agerat, säger Carl Eric Stålberg

-Jag har, bland annat mot denna bakgrund, kommit till uppfattningen att tiden är mogen för en översyn av Idrottssveriges organisation och uppbyggnad. Detta för att åstadkomma största möjliga effektivitet, slagkraft och samsyn inom svensk idrott, inte minst avseende den långsiktiga finansieringen. Denna diskussion för jag bäst som ordförande i Svenska Skidförbundet utan direkt koppling till någon av idrottsrörelsens gemensamma organisationer, avslutar Stålberg.

skriven av - Mona Anestedt