Damåkarna på JVM i Davos som pågår från slutet av januari till början av februari. Foto: Klas Rockberg

Damlaget till JVM i Davos

Damåkarna till JVM i Davos är nu uttagna. Åtta svenska damer åker till Schweiz i slutet av januari för att tävla om medaljer.

JVM-truppen ställer upp åkare i samtliga discipliner, och det är en trupp som vittnar om god tillväxt inom svensk alpin skidåkning.

– Vi har liksom förra årets JVM i Åre nominerat en ung trupp på damsidan som vi tror mycket på för framtiden. Årets mål är att ge de uttagna rutin och värdefull erfarenhet, men också att vi ska ta två medaljer. Det är en trupp som känns stark och det är roligt att kunna ställa upp med åtta namn vilket ger en fingervisning om att vi har en bra återväxt på damsidan. Vi åker till Davos med härlig energi och förhoppningar om fina prestationer, säger tränare Matias Eriksson.

Att ta ut en bred och ung trupp skickar tydliga signaler att det svenska alpinlandslaget är på god väg att bli konkurrenskraftiga inom samtliga discipliner.

– Vi hoppas att denna trupp skall inspirera de åkare på hemmaplan som inte fick chansen i år. Att den kan inspirera dem till att kämpa på och sikta högt för framtiden. Allt är möjligt bara man bestämmer sig, avslutar Matias.

Damtruppen ser ut så här:
Ida Dannewitz, Uppsala SLK – slalom, storslalom, alpin kombination, Super G och störtlopp Elsa Håkansson Fermbäck, Vemdalens IF – slalom och storslalom
Sara Rask, Sollentuna SLK – slalom och storslalom
Emelie Henning, Järfälla AK – slalom och storslalom