World Snow Day i Hammarbybacken 2016. Foto: Johan Hyllienmark/SSF

Fira världssnödagen i Stockholm på söndag!

På söndag den 15 januari är det åter dags att fira den internationella världssnödagen – World Snow Day. Dagen kommer bjuda på många roliga snöevenemang runt om i Stockholms-området, bland annat har Svenska Skidförbundet en stor snöfest för hela familjen i Hammarbybacken.

Den internationella snödagen, World Snow Day, kommer i år firas i 35 länder runt om i världen. Över 500 evenemang världen över kommer locka många besökare som vill testa allt det roliga som finns att göra på snö.

Hur tänker du fira värdssnödagen? Kanske genom att åka ned för en backe, glida fram i ett längdspår, leka i snö eller varför inte ta en promenad i snöig terräng?

– Tyvärr tenderar vi att bli allt mer stillasittande inomhus, men det är något som Svenska Skidförbundet vill vara med och ändra på. Vi hoppas att World Snow Day gör att fler får upp ögonen för fysisk aktivitet och att detta leder till ett livslångt intresse för olika typer av snöaktiviteter, säger Charlotta Bürger Bäckström ansvarig för World Snow Day på Svenska Skidförbundet.

Under söndagen kommer många roliga evenemang att erbjudas av Svenska Skidförbundets skid- och snowboardföreningar i Stockholm. Exempelvis kommer Stockholms Skidförbunds längdkommitté att fira dagen genom att arrangera en spännande distriktsstafett, för alla åldrar, på Rudan i Haninge. Håll utkik i lokalmedia för information om fler roliga snöaktiviteter just där du befinner dig!

Stor snöfest i Hammarbybacken
Svenska Skidförbundets stora familjefirande sker i år i Hammarbybacken där snöfesten är öppen kl 10–15. Under dagen bjuds det på massor av roliga snöaktiviteter och möjlighet att testa några av Svenska Skidförbundets grenar. Skistar bjuder alla upp till 15 år på gratis SkiPass.

Under World Snow Day kan du…

• pröva alpin skidåkning i "Alla i bana"
  • låna längdskidor
  • pröva startgrindar i skicross
  • vara med på puckelträning med Djurgården Freestyle
  • låna snowboard och åka i snöparken
  • testa rolig och enkel backhoppning
  • tävla i en bokstavsjakt med fina priser, exempelvis en familjevistelse under Sälen Winter Games
  • .....och mycket mer!

På plats finns även barnens stora favorit Valle.

Välkommen till snöfesten i Hammarbybacken den 15 januari!

Fakta World Snow Day
World Snow Day är ett återkommande internationellt evenemang som årligen arrangeras den tredje söndagen i januari. World Snow Day är en del i FIS, Internationella Skidförbundets, kampanj att ge så många som barn som möjligt chansen att uppleva glädjen med snö.

Charlotta Bürger Bäckström
E-post: charlotta.burger@skidor.com

Bifogade bilder får användas i redaktionell text.