​Frida Lunblad korsbandsskadad

Frida Lundblad, Gefle Freestyle, har skadat sitt vänstra knä under ett träningspass. Skadan är så pass allvarlig att hon inte kommer kunna åka skidor kommande säsong.

Det var under ett träningspass i Zermatt, Schweiz, som Frida skadade sitt vänstra knä och efter läkarundersökning visade det sig att det var hennes korsband som gått av.

– Jag gjorde en d-spin. Det var den första för säsongen och i landningen överroterade jag och kom lite snett så knät vreds till. Precis i ögonblicket kände jag att det inte alls var bra. Något gick sönder och jag trodde direkt att det var korsbandet, säger Frida.

Frida har tidigare dragit ett korsband i sitt högra knä och nu var det korsbandet i vänsterknät som skadades. Det kom väldigt olyckligt då laget just nu är i uppladdningen inför kommande säsong som har världscup-premiär i Ruka 7 december.

– Precis i landningen såg jag framför mig hur hela året försvann, men sen dess har jag ställt om mig ganska bra och nu är jag fokuserad på rehabilitering. Högerknät är ju 100% och mycket starkare än innan operationen, så förhoppningsvis blir rehabiliteringen på vänsterknät lika bra så jag kan komma tillbaka med två riktigt starka knän efter det här.

Efter skadan undersöktes knät först av läkare på plats och sedan flögs Frida till Stockholm för magnetkameraundersökning och där kunde det konstateras att det var korsbandet som skadats.

– Det är skönt att veta vad det är som är trasigt och just nu väntar jag på att svullnaden i knät ska lägga sig så jag kan få operationstid och sen komma igång med rehabiliteringen. Min plan är att flytta till Åre och köra igång med rehabilitering där uppe så fort jag kan, avslutar Frida.