Här är Sveriges guldchanser i X Games

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2018 19:54 CET

Henrik Harlaut direkt efter sitt andra guld i Aspen

För 21:a gången i ordningen landar det stora X Games maskineriet i den lilla byn Aspen i Colorado. Landet Sverige representeras av fem skidåkare: Jennie-Lee Burmansson, Emma Dahlström, Henrik Harlaut, Jesper Tjäder och Oscar Wester.

Aldrig tidigare har så många svenska freeskiåkare blivit inbjudna till X Games.

Stora delar av dom kommer dit med starkt självförtroende i ryggen efter fina säsonger med vinster och bra resultat. Nu börjar dock temperaturen vridas upp när det som kallas ”actionsportens inofficiella OS” står för dörren. Här kommer vi nog få en fingervisning om vilken nivå på åkningen vi kan förvänta oss i Sydkorea, om mindre än två veckor.

Av de svenska åkarna har två verkligen gjort avtryck i tidigare X Games.

Emma Dahlström vann guld i slopestyle här i Aspen 2015 och har även en bronsmedalj från X Games Oslo – då i big air.

Henrik Harlaut har hisnande fyra guld och tre silver från tidigare X Games. Fyra guld i big air. Tre silver i disciplinerna Slopestyle, Big Air och i den nya grenen X Games Real Ski - där man filmar in sitt eget bidrag.

Dessa grenar tävlar svenskarna i:

Herrar Big Air: Henrik Harlaut

Herrar Slopestyle: Henrik Harlaut, Jesper Tjäder, Oscar Wester

Herrar Superpipe: (inga svenska deltagare)

Damer Big Air: Emma Dahlström

Damer Slopestyle: Emma Dahlström, Jennie-Lee Burmansson

Damer Superpipe: (inga svenska deltagare)

Hålltider

Fredag 26 januari
21.00 kval, slopestyle, herrar (Henrik, Jesper, Oscar)

Lördag 27 januari
19.00 final, slopestyle, damer (Emma, Jennie-Lee)
03.00 final, Big Air, herrar (Henrik)

Söndag 28 januari
20.00 final, Big Air, damer (Emma)
20.45 final, slopestyle, herrar

Ingen svensk tv-kanal sänder tyvärr tävlingarna som dock går att streamas via abonnemang på espnplayer.com

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer…besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Vattenfall