Ett starkt svenskt lag kommer till start på speedski-VM.

I morgon startar VM i speedski

Det finns stora svenska medaljchanser när VM i speedski startar i morgon. Dock har det dykt upp en ny konkurrent på damsidan. VM-vinnaren i störtlopp österrikiska Nicole Schmidhofer är på plats för att ge eliten en match.

– Det känns otroligt bra. Nu ska vi använda den sista träningsdagen så optimalt vi kan för att göra oss redo för morgondagen. Vi har elva starka åkare som bara väntar på att få ge sig in i kampen om VM-medaljerna! säger landslagstränare Lizzie Pettersen.

Speedski-landslaget har varit på plats i franska Vars under fyra dagar för att bekanta sig med backarna och testat glidet i snön. För många av åkarna är det premiär både i backen och i ett VM.

– Det känns bra, vi är väl förberedda. Den första spänningen har släppt och träningen har gått jättebra. Nu har vi en harmonisk grupp på plats där alla har möjlighet att sätta personliga rekord. Så jag är trygg, säger Daniel Andersson, förbundskapten.

Det är ett mycket starkt svenskt lag som kommer till start med medaljchans i samtliga klasser. Där finns exempelvis den nuvarande ledaren av totalcupen Britta Backlund.

– Det ska dock till en rejäl skräll om vi ska ta medalj i herrar S1, eftersom vi där är inne i en generationsväxling. Men vi har absolut chans på topp-10, då har de åkt riktigt bra, säger landslagstränare Christian Jansson.

På grund av snöbrist kommer starten att ske längre ned i backen vilket välkomnas av de svenska ledarna.

– Vi har många nya unga tjejer på plats som inte är så vana vid högre hastigheter, så det är en stor fördel för oss att VM kommer gå "sakta". Nu kan de bara koncentrera sig på sin egen åkning och inte vara oroliga för att pressa sin gräns allt för mycket, säger Christian.

Samtidigt med VM genomförs även junior-VM, även där finns mycket stora medaljchanser.

– Nu har vi gjort allt vi kan och är redo för fart och spänning, avslutar Lizzie

Nicole Schmidhofer kommer ge tjejerna en match om guldet

Den 13 mars vann österrikiska Nicole Schmidhofer störtloppet på VM i Åre. Dagen efter säkrade hon andra platsen i den totala super-G världscupen. Men hon nöjde sig inte med det. Nu gör hon debut i speedski-VM.

Trots att den alpina VM-säsongen har tagit slut tar Nicole Schmidhofer ingen paus från tävlandet. Istället har hon legat på träningsläger i Andorra för att hårdträna speedski. Hennes mål är att åka snabbare än 200 km/ h, något som ingen österrikare har klarat av hittills.

– Jag är ju van vid höga hastigheter, så det är inget problem. Men i både super-g och störtlopp handlar det om både teknik och hastighet, i speedski handlar det mest om hastighet och att hela tiden flytta gränsen för hur fort du kan åka. Jag gillar att flytta gränser och ser detta som en rolig utmaning, men det är ett helt nytt territorium för mig, säger Nicole i en artikel på det österrikiska skidförbundets webbplats.

Till sin hjälp har hon bland annat Manuel Kramer, som även han har en bakgrund som framgångsrik alpin fartåkare, men som nu har sadlat om och är en av världens främsta speedski-åkare. Han kom exempelvis tvåa vid förra VM i Idre.

– Det ska bli jättespännande att se Nicole under VM, det såg i alla fall bra ut på träningen. Det är alltid kul när det kommer in nya åkare, säger Sveriges största hopp på damsidan Britta Backlund.

LÄS MER: Rättviks Britta Backlund siktar på VM-medalj

VM-program

Dag
22 mars Träningsåk och kval