Idre får världscupfinal i puckel 2020

Idre kommer vara värd för världscupfinalen i puckel kommande säsong, och därmed blir det första svenska vc-stoppet sen touren lämnade Åre 2013.

För första gången på sex år kommer en svensk skidanläggning vara värdar för en puckelvärldscup, och dessutom blir det världscupfinalen, som kommer avgöras i Idre nästa säsong.

– Att världscupen kommer till Idre Fjäll och tillbaka till Sverige känns väldigt roligt. De träningsförhållanden och den kvalité som Idre Fjäll erbjöd oss och övriga puckelvärlden förra året var i världsklass, och när världscupen nu återvänder till Sverige känns det givet att Idre Fjäll är arenan för arrangemanget, säger sportchef Anders Olofsson på Ski Team Moguls.

I samband med FIS möte i Dubrovnik spikades kommande års planering för den alpina säsongen 2019/2020. Idre Fjäll som de senaste säsongerna varit värd för både världscuptävlingar i skicross och speedski, kan nu även välkomna tillbaka världscupen i puckelpist till de svenska fjällen.

– Vi fick ett otroligt gensvar från landslag världen över under oktober och november förra säsongen. Dels för att vi var den enda anläggningen i världen som kunde erbjuda världseliten en arena och förhållanden att träna på, men även för den kvalité som vi levererade. Det är ett roligt kvitto på hårt arbete och riktigt bra samarbeten, säger Tommy Halvarsson, marknad- och försäljningschef på Idre Fjäll.

14-15 mars kommer det alltså vara världscupfinal i Idre Fjäll, och förhoppningsvis är detta en start på en lång tradition för svensk puckel.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.