Foto: Erik Danielsson

JVM på hemmaplan för Holmgren

I helgen är det dags för Freestyle Junior World Ski Championships Moguls i Duved strax väster om Åre, och att tävla på hemmaplan kan innebära en stor fördel för de svenska åkarna.

Världens vassaste puckelåkare upp till 19 års ålder ska göra upp om vem som är bäst juniorpuckelåkare i världen. För två år sedan begav det sig med JVM i Duved senast och då var Walter Wallberg, Åre SLK, den svensk som presterade bäst när han tog en silvermedalj i singelpuckeln.

I år är det åtta svenska åkare som tagits ut för att tävla, med Thea Wallberg, Åre SLK, Fia Wersén, Åre SLK, My Bjerkman, Gefle Freestyle, och Ebba Månsson, Landskrona Ski-Club som är damerna och Walter Wallberg, Åre SLK, Loke Nilsson, Åre SL, Albin Holmgren, Åre SLK, och Rasmus Stegfeldt, Landskrona Ski-Club.

Rasmus har tagit den plats som Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club, tidigare hade, men Oskar står över JVM då han vill vila bort en hjärnskakning han ådrog sig under säsongen.

En av de heta svenska medaljkandidaterna är Albin Holmgren som under året tävlat i Europacupen och där kom han på en andraplats i den totala sammanställningen, bara slagen av Oskar som nu avstår tävlingen.

– Det känns jättebra att tävla i helgen i jämförelse med förra året då det var ganska svår backe, men nu känns det riktigt bra att vara på hemmaplan och jag tror det kommer bli asbra väder. Jag kan den här backen. Här har jag åkt sen jag började åka puckel, så då har jag koll på hur den ser ut och jag känner mig säker på den i jämförelse med om en kommer till ett nytt ställe. Jag kommer stå högst upp på pallen både lördag och söndag, men om det inte blir så blir jag kanske inte besviken, men det är så klart målet att stå högst upp, säger Albin inför helgen.

Albin har haft en väldigt bra säsong med tanke på att han ändå slutade på en andraplats i Europacupen, men han känner ändå att han kunde gjort ännu mer för att vara helt nöjd med vintern.

­– Jag har inte fått ner de åken jag har velat förrän sista tävlingen då det gick som jag ville. Jag har kommit ner från träningsåken och haft en bra känsla, men sen på tävlingarna har det inte varit 100%, och då känns det som att jag inte fått den säsongen jag velat. Visst, det ser ut som att det varit en bra säsong om vi tittar på totala resultaten men jag hade kunnat göra ännu mer på tävlingar för att få till det riktigt bra. Jag har inte riktigt fått ut det som jag velat utan jag hade kunnat pressa lite till, säger Albin om sin säsong som avslutas i helgen.

Helgen drar igång på lördag med singelpuckelpist och avslutas på söndag med parallellpuckelpist.

Lördag 14 april – singelpuckel

11.00 Damer, kval

12.35 Herrar, kval

14.20 Damer, final 1 (de 16 bästa från kvalet)