Kvalet för helgens skicross körs redan imorgon

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 22:09 CET

Banan på Idre Fjäll består av 47 olika features.

För att säkra upp helgens tävlingar och förebygga att överraskningar i vädret påverkar förmågan att genomföra två tävlingar, går kvalet inför lördagens tävlingar redan imorgon. Detta ger tävlingsarrangörerna mer tid att genomföra ytterligare ett kval på fredag, istället för att hålla två kvalåk på fredagen.

Dagens tävling har fungerat fint och de åtta svenska åkarna ligger av tidtagningen att döma i framkant. Banan som är designad av David Ny innehåller som förra året stora features och de är imponerande många till antalet – hela 47 olika utmaningar bjuder in till heat med fletalet möjligheter att bygga upp fart och göra spännande omkörningar.

Om ni vill följa tidskvalet rekommederar vi FIS-livetiming. På lördag klockan 10.20 livesänds tävlingen i SVT2 och Vinterstudion sänder då direkt från Idre Fjäll.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 400 föreningar. Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor. Svenska Skidförbundets vision är: Bäst i världen – alla på snö.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Vattenfall