Soligt väder och en härlig LVC-avslutning i Stöten.

Lilla Världscupen sprider framtidens skidglädje

Efter tävlingshelgen, där U11 haft regionsfinal för Region 4, i Kläppen och U13 och U14 har haft landsdelsfinal för Svealand i Stöten är det inte bara sina resultat och glada minnen ungdomarna får med sig hem, utan även flera nya erfarenheter men framförallt nya kompisar i skidbacken.

Det som varit genomgående när en lyssnat på vad ungdomarna tycker sammanfattar helgen är det alla nya personer de träffat och vänskapsbanden som knutits oavsett resultat.

LVC är så mycket mer än en tävling, det är ett forum för att sprida glädje samtidigt som en lär känna likasinnade personer i och kring skidbacken. Det är slående hur humöret övergripande har varit gott trots att allt inte gått enligt tidsplan när saker som vädret ställt till det och dragit ut på tiden.

En stor faktor i den goda stämningen är så klart ungdomarna, men det har också visat sig tydligt att föräldrars tålamod och sinnelag har spelat sin roll för att sätta det goda exemplet.

En förälder som på söndagen spred härlig stämning vid start i Stöten var tränare och förälder Thomas Ahlenius från Orsa Alpina.

– Vi som föräldrar har otroligt stor del i hur stämningen kring tävlingen är. Det är väldigt viktigt att vi ser till att lyfta även barn från andra klubbar. Att du istället för att bara dra ner till mål med kläderna för att se barnen åka kanske stannar kvar på start och hjälper till och stöttar barnen genom att klappa, heja och ropa och så, så det blir positivt på start. Det gör att barnen tycker det är roligare tror jag. Kan vi få med barnen i den här härliga stämningen redan nu är det lättare att få med sig det längre fram också. Att vi är kompisar och att vi stöttar varandra.

Han fortsätter med att beskriva hur LVC är från en förälders och tränares perspektiv.

– Det är roligt för barnen med LVC, alla känner alla. På de här tävlingarna lär vi känna varandra mellan klubbarna. Det är klart det är kul med resultat nu när det är final och allt men det är inte det som är det viktigaste. Det är hela arrangemanget med kamratmiddagen och så. Som tränare försöker jag inför tävlingen få barnen att få rätt fokus. Jag brukar säga till dem att ha roligt. Att ösa men att göra så gott de kan. Det är så här en alpin tävling ska vara.

Det har under säsongen visat sig vilken inverkan tävlingarna har på ungdomarna. De har sett fram emot tävlingarna med stor förväntan och förhoppningsvis kan de lägga LVC-säsongen bakom sig med en nöjd känsla och nya förhoppningar inför nästa säsong.

Lilla Världscupen är över för den här gången men tävlingarna kommer tillbaka nästa år och då hoppas vi att du är på plats.

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 400 föreningar. Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor. Svenska Skidförbundets vision är: Bäst i världen – alla på snö.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Vattenfall