Britta Backlund, Rättviks SLK, tränar inför VM i franska Vars. Foto: SSF

Lyckad träning inför speedski-VM

Så var det äntligen dags för speedski-landslaget att genomföra en första träning i VM-backen i Vars. Det var ett gäng mycket laddade åkare som fick bekanta sig med banan och testa detaljer som gör att de kommer kunna åka så fort som möjligt när VM startar på fredag.

– Träningen har gått jättebra. Det kommer nog bli personbästa för de flesta åkare under VM om de fortsätter så här, säger Daniel Andersson, förbundskapten för speedski på Svenska Skidförbundet.

För många av våra svenska åkare var det första gången som de fick pröva den mytomspunna backen i Vars. En backe där de flesta världsrekord har slagits under de senaste åren.

– Vi har hela tiden berättat om denna monsterbacke för att förbereda dem mentalt på vad som väntade. Dock kommer inte hela backens längd att användas på VM. I dag startade alla från en lägre höjd vilket gjorde att de som inte hade åkt backen tidigare blev glatt överraskade över att den var lättare att hantera än de hade trott, och det är positivt, säger Daniel.

Det var nästintill perfekta förhållanden med strålande sol från en klarblå himmel och nästintill vindstilla. Starten för träningen låg cirka 2/3 ned i backen vilket gav hastigheter kring 135–155 km/h.

– Vi tränar vanligtvis i samma hastigheter, så dessa behärskar de. Under tävlingsdagen kommer vi starta mycket högre upp, då blir det svårare för dem, säger landslagsledare Christian Jansson.

Tyvärr har morgondagens träning i backen ställts in, på kort varsel, eftersom banan behöver ses över och dessutom färdigställas inför VM.

– Under VM räknar vi med farter upp mot och över 200 km/h. Många av våra åkare, speciellt juniorerna, är ju fortfarande rookies på dessa höga hastigheter, så det hade verkligen varit bra med en träningsdag till. Men det är i alla fall bra att de har tappat den första respekten för backen, säger Christian.

En av dem som testade backen för allra första gången var 18-åriga Agnes Brandås, från Båsenberga SLK i Katrineholm, som kommer tävla i junior-VM.

– Är det någon som jag är imponerad av i dag så är det Agnes. Hon har tagit jättekliv sedan början av säsongen. Det känns som om hon har hittat rätt inställning till detta, hon åker avslappnat och bra. Det är verkligen jättekul att se, säger Christian.

Med många bra åk i bagaget ser det verkligen lovande ut för speedski-landslaget. Nu återstår en dag med finslipning av start- och glidteknik innan det är dags att ge sig in i hetluften på allvar.

VM-program

Fredag 22 mars,  träningsåk och kval
Lördag 23 mars,  semifinaler och finaler

(BIfogat finns bilder och video för fri användning av media)