Säsongspremiär för världscupen i Slopestyle

Säsongspremiär för världscupen i Slopestyle

Imorgon fredag är det dags för säsongens första världscuptävling i Snowboard Slopestyle. Niklas Mattsson och Måns Hedberg är på plats i Kreischberg, Österrike för att försvara de blågula färgerna.

Sol och några cm nysnö mötte åkarna under dagens träning och enligt förbundskaptenen Jocke Hammar börja bitarna falla på plats inför morgondagens kval.

”igår såg det lite knöggligt ut och åkarna var lite obekväma med banan. Idag var det en helt ny dag och det har sett riktigt bra ut för både Måns och Niklas vilket bådar gott för kommande tävlingsdagar” Säger Jocke Hammar

Någon som också låter nöjd är Måns Hedberg som trots strul med en försvunnen boardbag ser med tillförsikt på helgens tävling

. – Jag åker med en bräda som är lite för mjuk och gamla bindningar och lånad hjälm eftersom grejerna kommit bort på flyget. Trots det är jag bara sjukt glad över att få åka snowboard varje dag och det har funkat riktigt bra på träningen.

Slopestylebanan är riktigt intensiv och det går undan mellan varje feature så det finns inte mycket utrymme till att varken tänka eller improvisera. Man måste vara fullt fokuserad och bara köra så det är tufft men också väldig roligt. Säger Måns Hedberg på telefon från Kreischberg.

Niklas Mattsson som haft en den bästa inledningen på säsongen av killarna i laget med en fjärdeplats på Big Air tävlingen i Milano och en sjundeplats i Mönchengladbach låter inte riktigt lika munter efter dagens träning.

–”i går och första timmen på träningen idag kändes allt riktigt bra. Allt satt som det skulle och jag hade riktigt bra flow. Sen helt plötsligt stämde ingenting och jag började göra konstiga felskär och annat tok så det var inte kul alls. Jag får nog ta med mig den goda känslan som jag hade innan det började spåra ur inför imorgon” Säger Niklas Mattsson

Läget för övriga svenskar i Snowboardlandslaget ser också lovande ut. Sven Thorgren är nu tillbaka på brädan och avstår tävlingen i Kreischberg. Han kommer istället göra säsongsdebut nästkommande helg då världscupen drar vidare till Schweiz och Den anrika Slopestyle tävlingen i Laax som i år även är en OS kvalificerande världscuptävling.

Ludvig Billtoft är även han tillbaka på brädan efter en axeloperation tidigare i höstas. Dock kommer det dröja en månad till innan vi får se Ludvig till start på någon tävling.

Världscupen i Slopestyle i Kreischberg, Österrike

Tävlande Svenskar:

Niklas Mattsson Leksand Snowboard& freestyleclub

Måns Hedberg Bollnäs AK

Kval fredag 12.50

Semifinal lördag

Final lördag 14.00

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 400 föreningar. Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor. Svenska Skidförbundets vision är: Bäst i världen – alla på snö.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Vattenfall