​SkiEquality Puckel 2018-2020

Ski Team Sweden Moguls startar nu upp det spännande projektet SkiEquality Puckel för att skapa en mer jämställd sport där vi accelererar vårt arbete för att ge plats till fler kvinnor inom sporten.

Ski Team Sweden Moguls ska arbeta för att fler kvinnor ska utvecklas till elitåkare, elittränare och ansvariga ledare i klubbar så att vi på sikt når vår vision att 2027 vara en sport som maximerar prestationerna bland både herrar och damer, det vill säga att vi har en 50/50-representation mellan könen när det kommer till fördelning i både resultat och antal utövare.

För att detta ska ske har en plan arbetats fram som gör verksamheten tillgänglig, stöttande och utmanade på lika villkor för damer och herrar, pojkar och flickor. Det är på så sätt sporten växer och prestationer på bred front kommer fram.

Planens kärna och yttre ram utgår ifrån Freestyle Spirit och SSF Vision 2025 men består specifikt av åtgärder och aktiviteter som leder till följande:

• Resultat har lika värde och kommuniceras därefter av alla inom organisationen
  • Öka andelen svenska damer i världscupens topp-16 nivå (4-års satsning)
  • Öka andelen damer som tränare på elitnivå genom rekrytering och utbildning
  • Rekrytera och behålla damåkare via riktade aktiviteter
  • Dokumentera och marknadsföra aktiviteter så information kring satsningen sprids

Målsättning 2022

• 100 aktiva damer som ungdoms- och elitåkare
  • 3 svenska damer i världscupen
  • 10 svenska damer i Europacupen
  • 2 damer som elittränare/ledare

Riktad aktivitet 2018-2020

Swedish Mogul Girls (SMG)
Vi vill starta en grupp för ungdoms- och junioråkare 12–18 år för att skapa gemenskap och locka fler damåkare till puckelpisten. SMG ska ha tre träffar per år med fokus på teknik, hopp och fysträning. Fysträningen lägger speciell fokus på knästyrka för att minska risk för knäskador, likaså kommer fokus ligga på nackmuskulatur för att minska risk för hjärnskakningar.

Hoppträning där åkarna får utvecklas i sin takt samtidigt som de inspireras av andra damåkare som gör svårare trick och lockar till åkning på högre nivå.

På träffarna kommer inspirationsföreläsare och aktiva åkare som deltagarna får möjlighet att lära känna, lära av och diskutera med för vidareutveckling. Träffarna dokumenteras och kommuniceras ut via sociala medier för att inspirera yngre åkare samt locka fler att prova på och satsa på puckelpist.

Damledare och elittränare

Vi vill erbjuda utvalda damer att följa med dagens elittränare och ledare i landslaget på träningsläger både sommar, försäsong och under tävling.

Idag är tränarstaben helt mansdominerad och målet är att damtränarna som första steg tar hand om elitåkare i klubbverksamhet för att sedan under denna projektperiod bli ledare på landslagsnivå. Vi tror detta är en viktig framgångsfaktor för sporten i Sverige och att det har ett stort symbolvärde att Sverige har kvinnor som elittränare då det skickar en tydlig signal att Sverige långsiktigt satsar på att ha en jämställd ordanisation.

Information om SkiEquality på klubbträffar, ledarträffar, landslag och utbildningar

Camilla Rundborg informerar och diskuterar hur vi agerar och varför. Hur uppfattas satsningen av barn och ungdomar? Hur skapar vi en värdegrund ihop med freestyle spirit som vi önskar? Resultat med lika värde för lika prestation

Fler damer på världsnivå

För att få fler damer att tävla på de högre nivåerna behövs det fler som får komma ut att prova på världscupen som är den högsta nivån av tävlande.Uttalat under denna period har Sverige extra representanter under utvalda tillfällen på världscupsnivå.

Det gäller att tidigt få rutin på tävlingar på internationell nivå. Vi vet att åkare presterar bättre när de känner sig trygga. Om en damåkare får åka ensam har hon inte samma stöd som om det är minst två damåkare åkare vid varje tävling. Det ger en större trygghet att ha en kvinnlig lagkamrat med sig vid tävlingar.

Önskvärt är även att vi får fler damåkare att representera Sverige på mästerskap redan under projektperioden. Det har ett stort symbolvärde för de yngre åkarna att damåkare får tävla på mästerskap. Under den senaste femårsperioden har det varit få damåkare som återkommande tävlat i världscupstävlingar under en säsong och det är de-motiverande för damer inom sporten.

Community

Vi vill bilda en community där damåkare och ledare kan dela erfarenheter och diskutera saker och synpunkter där vi kan utse någon som driver frågor och förslag av alla slag vidare till berörda parter som puckelrådet eller liknande.