Speedskiåkaren Britta Backlund vann sin första världscuptävling. Foto Nisse Schmidt.

Speedskiåkaren Britta Backlund vann världcuppremiären överlägset

Utklassning, det var vad Britta Backlund, Rättviks SLK, stod för i världscuppremiären i finska Salla. Britta var 3 km/h före världsmästarinnan Valentina Greggio, Italien. Detta är en evighet i speedski där segrar oftast räknas i tiondelar.

– Det här var min första seger i S1-klassen och det känns fantastiskt, särskilt som det är den allra första tävlingen för säsongen. Att samtidigt vara nästa tre kilometer i timmen snabbare än Valentina, ja det känns väldigt märkligt, säger Britta Backlund från Rättviks slalomklubb.

Detta var Sveriges första seger på damsidan sedan 2016 då Lisa Hovland Udén fick kliva högst upp på pallen. Annars kanske det är några som minns Sanna Tidstrand, Sveriges i särklass snabbaste kvinna, som lade skidorna och den röda dräkten på hyllan för fem år sedan. Sanna dominerade speedski under tio års tid och var länge världens snabbaste kvinna. Hon följdes av Linda Baginski med fyra vinster och en mängd andra och tredjeplatser. Kanske att Britta, som avslutade förra säsongen med två andraplatser, kan ”axla deras mantel”?

Britta Backlund. Foto: Nisse Schmidt.

– Det ska verkligen bli spännande att följa Britta framöver efter denna säsongsöppning. Nu har hon visat att hon har kapacitet att vinna och det kommer sporra både henne och resten av laget, säger Daniel Andersson, förbundskapten för speedski.

Damsidan i speedski har de senaste åren dominerats fullkomligt av världsrekordhållaren italienska Valentina Greggio. Men i gårdagens tävling uppmättes Brittas tid till 3 km/h snabbare än Valentina, vilket inom speedski är oceaner av tid.

– Det går ju egentligen inte att slå henne, särskilt inte med så mycket, den här dagarna har jag dessutom varit snabbare i nästa alla åk. Det är ju inte direkt med någon hundradel jag har slagit Valentina så jag skulle tro att hon svettas lite över det. Nu hoppas jag verkligen att jag visat att jag är att räkna med den här säsongen, säger en jublande glad Britta.

På herrsidan hamnade Mats Abrahamsson, Väst Alpin SK och Carl Ribbegårdh, Ålbergs SLK på delad elfteplats som bästa svenska resultat. Även en svensk damjunioråkare, Eira Dougherty, Orsa AK, fanns på plats. Eira körde in på en fin andra plats bakom segrande fransyskan Amandine Thomas.

Världscuptävlingarna körs i den högsta klassen S1 (Speed One) där det krävs specialutrustning som är optimerad för aerodynamisk effektivitet. Det finns ytterligare en klass S2 där vanlig fartutrustning används av de tävlande.

Det är inte många backar i världen som klarar av att arrangera tävlingar i speedski eftersom det krävs en speciell backe där det går att komma upp i de hastigheter som behövs, dessutom måste det finnas utrymme för en lång bromssträcka. En av dessa backar finns faktiskt i Sverige.

– Det är ytterligare en tävling i Salla, men därefter är det dags för världscupen att landa i Idre den 7–9 mars. Då hoppas vi att det är många som tar tillfället i akt och kommer upp till Idre för att uppleva speedski och för att heja på våra svenska fartfantomer, avslutar Daniel Andersson.

LÄS MER: Vad vet du om speedski?

Salla World Cup 1, 13 februari 2019

Damer S1
1. Britta Backlund, Rättviks SLK
2. Valentina Greggio, Italien
3. Celia Martinez, Frankrike

Herrar S1
1. Manuel Kramer, Österrike
2. Simone Origone, Italien
3. Ivan Origone, Italien
11. Mats Abrahamsson, Väst Alpin SK
11. Carl Ribbegårdh, Ålberga SLK
18. Lars Beskow, Storvreta IK
19. Jonatan Brunnberg, Idre Speedskiförening

Damer, juniorer
1. Amandine Thomas, Frankrike
2. Eira Dougherty, Orsa AK
3. Anais Builles, Frankrike

Fullständiga resultat

Damer S1Herrar S1
Damer Juniorer S2

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Daniel Andersson