Speedskisäsongen 2020 drar igång – landslaget har vässat formen

Svenska Skidförbundets snabbaste landslag har precis vässat formen i Salla, norra Finland, för att ladda inför kommande världscuppremiär.

Större delen av landslaget deltog i finska Salla för att finslipa formen inför den kommande världscuppremiären i Frankrike. För när årets första världscuptävling drar igång om en vecka kommer det att gå undan direkt. Med ett backrekord på över 250 km/h är den franska superbacken Piste de Chabrieres verkligen respektingivande.

I Salla gick det inte lika fort, men det var en backe där åkarna kunde få ut många åk på en helg, och många åk är viktigt.

– Det gäller för åkarna att de är trygga i sin åkning när farterna börjar dra iväg en bit över 200 km/h, är de osäkra på vad de ska göra och börjar tänka för mycket på start är det svårt att åka bra, förklarar förbundskapten Daniel Andersson och fortsätter:

– Det finns inte så många snabba backar att träna i så här tidigt på säsongen, men den finska anläggningen en specialbyggd speedskibacke med egen lift vilket gör att logistiken kring åkarna är relativt enkel att få till. Jag räknar med att varje åkare får ut cirka 50 åk över 150 km/h under ett tredagarsläger.

– Alla åk filmas och vi har gemensamma videogenomgångar två gånger per dag där vi hjälps åt att analysera åkningen och diskutera vad som kan förbättras eller vara värt att testa. Sedan är det såklart ett bra tillfälle att testa ny eller justerad utrustning inför säsongen, men dettta är det kanske lite mer hysh-hysh om mellan åkarna, säger Daniel med en lurig blick och går över till att presentera årets landslag:

– Micke Brunnberg (assisterande förbundskapten) och jag har tagit ut ett landslag på tre damer och tre herrar inför den kommande säsongen. På damsidan är det självklart regerande världsmästarinnan Britta Backlund, Rättviks SLK och VM 2:an Lisa Hovland Udén, Nolby Alpina AK med i laget. Det skall bli spännande att se den duellen utvecklas vidare i år, det har sett riktigt bra ut under säsongens tidigare träningsläger.

– Sedan har vi Hanna Matslofva, Orsa Alpina Klubb, som hade en stark utveckling förra året, med riktigt bra teknik och en given plats i årets landslag. På herrsidan har vi tagit ut Mats Abrahamsson, Väst Alpin SK Göteborg, som blev bäst placerade svenska herre i den totala världscupen förra året, och vår yngsta talang Jonathan Brunnberg, Idre Speedskiförening, som kan få till riktigt grymma åk när all stämmer och som vi tror mycket på för framtiden. Calle Ribbegårdh, Ålberga SK, är årets nykomling i landslaget, han var med i utvecklingsgruppen förra året och visade då att han definitivt har kapacitet att klättra ytterligare i världstoppen, troligen redan i år.

I årets tränings- och utvecklingsgrupp finns dessutom Mathilda Persson, IFK Grängesberg AK, Alicia Störner, Kils SLK, Eira Dougherty, Orsa Alpina Klubb samt Agnes Brandås, Båsenberga SLK.

– Det är bara tjejer i säsongens utvecklingsgrupp och snabba är dom, det ska verkligen bli spännande att se hur det utvecklar sig för dem. Inte minst för Mathilda och Alicia som nu växlar upp till den snabbare världscupklassen S1.

Förutom förbundskapten Daniel Andersson och assisterande Micke Brunnberg ingår tränare Christian Jansson och Lissie Pettersen i landslagsorganisationen.

– Att ha så rutinerade åkare som nu är tränare är såklart en stor tillgång. Christian är den snabbaste svensken någonsin med 248 km/h och Lissie är en legendar inom sporten med både världsmästartitel och OS-silver på meritlistan. En grym lineup helt enkelt, avslutar Daniel.

Årets världscupsäsong, som består av totalt tio deltävlingar, drar igång i franska Vars den 29 januari och avslutas den 5 april i Andorra.

Sverige står värd för två världscuptävlingar den 5–7 mars i nationalarenan Chocken i Idre, världscupens brantaste backe.

Vi välkomnar både publik och media till Idre!

Årets tävlingskalender: SPEEDSKIKALENDER 2020

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer, besök skidor.com.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Mats Abrahamsson