Ylva Stålnacke i Nocco Alpine Elite Tour. Foto: Klas Rockberg

Startskottet för svensk alpin nysatsning

I helgen var det premiär i Funäsdalen för Svenska Skidförbundets nysatsning Nocco Alpine Elite Tour. Det är en ny tävlingsserie för svenska juniorer och seniorer som Svenska Skidförbundet har skapat inför den här säsongen.

Funäsdalens Slalomklubb arrangerade i helgen två tävlingar i storslalom i Nocco Alpine Elite Tour. Under lördagens tävling briljerade och vann Ylva Stålnacke, Kiruna BK och Kristoffer Jakobsen, Storklintens AK Skalp.

– Inför tävlingen kände jag att formen i storslalom har börjat släppa lite vilket gjorde att jag gick in med bättre självförtroende än vad jag gjort på länge, säger Ylva Stålnacke.

Efter första åket vid söndagens storslalomtävling ledde Gustav Lundbäck, Luleå AK, och finska Riikka Honkanen. Bästa svenska på damsidan var Sara Rask, Sollentuna SLK, som åkte in sig på en tredje plats i första åket.

I andra åket körde Sara Rask upp sig till en första plats och tog hem söndagens tävling.

– Jag vågade stå på och binda ihop det. Även om jag gjorde misstag så släppte skidorna ändå, säger en glad Sara Rask efter målgången.

I herrarnas tävling var det ytterst nära att Gustav Lundbäck försvarade sin förstaplats från det första åket. Han slutade på en andraplats, nio hundradelar efter tysken Fabian Gratz.

– Det var inget bra andra åk. Det blev mycket hackigt och jag var mer ren i det första åket. I andra åket fick jag sladda in lite mer för att inte missa käpparna, säger Gustav Lundbäck.

Helgen i Funäsdalen sammanfattar söndagens vinnare Sara Rask som väldigt lyckad.

– Jag tycker om Funäs, det är en rolig backe. Jag har kört mycket här när jag var liten så jag känner till den. Och idag var snön perfekt, speciellt i andra åket, säger Sara Rask.

Nästa helg, den 2 till 3 december, arrangeras Nocco Alpine Elite Tour i Arvidsjaur. IFK Arvidsjaur Alpina kommer då arrangera två slalomtävlingar.

Information om tävlingen och inbjudan hittar ni här: http://www.skidor.com/globalassets/alpint/dokument/2017-2018/tavling-2017-2018/nocco-alpine-elite-tour-arvidsjaur-inbjudan-2017-1.pdf