Det svenska EC-laget tog hem nationscupen och fem pallplatser i den totala Europacupen.

​Storslam för Europacuplaget

Det svenska Europacuplaget har haft en enormt framgångsrik säsong och i Airolo, Schweiz, avslutades det med fyra pallplatser i veckans tävlingar och säkrade då fem pallplatser i totalcupen.

Tävling efter tävling har de svenska Europacup-åkarna stått på pallen under säsongen och det var ingen skillnad i Airolo på fredagen.

Efter att torsdagens tävlingar flyttats till fredagen så att åkarna fick tävla i både parallellpuckel och singelpuckel på samma dag blev det en intensiv avslutning på Europacupsäsongen.

Albin Holmgren, Åre SLK, fick med sig bästa svenska resultat när han stod högst upp på pallen i herrarnas singelpuckel, och genom det säkrade han även en pallplats i den totala Europacupen för andra året i rad. Förra året stod han högst upp, och i år blev det en andraplats i totalen bakom lagkamraten Oskar Elofsson, Landskrona Ski-Club, som tog hem totalsegern.

Oskar åkte inte Europacupfinalen då han genom sin totalseger kvalificerat sig för att köra världscupfinalen som gick i franska Megève på söndagen, som du kan läsa mer om här.

Efter Albin fyllde Anton Axellie, Örebro SK, på i singelpuckeltävlingen när han tog hem andraplatsen, och därmed var samtliga pallplatser i den totala Europacupen säkrade med Oskar på första plats, Albin som tvåa och Anton på en fin tredjeplats.

– Sammanfattningsvis har jag haft en helt galet bra säsong. Trots en skadefylld försäsong är det otroligt mycket som har lossnat, dels i åkningen, men framförallt mentalt vilket jag tror är den största anledningen till varför det har gått så bra. Hela EC-gänget har krigat på grymt och vi har stöttat och peppat varandra hela vägen så det har varit riktigt kul. Nu är det bara att ladda om till JVM (Junior-VM är i Duved 12-15 april. reds.anm) och försöka avsluta lika bra, sa Oskar efter tävlingen.

Edvin Hellquist, UHSK Umeå SK, kom tjugoetta i singeltävlingen.

I damernas singeltävling kom Frida Lundblad, Gefle Freestyle, trea, före Clara Månsson, Landskrona Ski-Club, som slutade sexa, Fia Wersén, Åre SLK, elva, och Thea Wallberg, Åre SLK, trettonde.

Tillsammans med resultaten i parallelltävlingen där Frida vann, Fia kom sexa, Clara tia, och Thea elva, innebar det att även damerna tog hem topp-platser i den totala Europacupen.

Det var nästan inpå att även den pallen blev hel-svensk när Frida slutade tvåa, Clara trea, Thea fyra, och Fia sexa i den totala sammanställningen.

I herrarnas parallellpuckel slutade Anton elva, Edvin tolva och Albin femtonde.

Framgångarna gjorde även att det svenska laget tog hem den ärofyllda nationscupen, och på ett riktigt snyggt sätt avslutade sin Europacupsäsong.

Samtliga resultat i Europacupen hittar du här

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 300 föreningar. Vi har tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeski, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark, det finns något för alla. Upptäck nyttan och glädjen med att aktivera dig på snö! Svenska Skidförbundet lever dagligen efter vår vision: Bäst i världen – alla på snö. Vårt huvudkontor finns i Falun och i Åre hittar du vårt alpina kontor. Vill du veta mer…besök skidor.com.