Tränare Fredrik Sätherberg framför laget. Josefina Wersén, Thea Wallberg, Edvin Hellquist, Ebba Månsson, Albin Holmgren, och My Bjerkman (f.v)

Svensk totalsuccé på EC-finalen

Det blev verkligen en pang-avslutning på årets Europacup när det var final i Airolo och det blev inte mindre än nio pallplatser till det svenska laget.

Under hela säsongen har det svenska laget tagit inte mindre än 10 pallplatser i Europacupen innan finaltävlingarna och avslutningsdagarna i schweiziska Airolo blev inget undantag.

Först ut var My Bjerkman, Gefle Freestyle, som på söndagen direkt slog till med en vinst i puckeltävlingen. My som haft det lite tufft under träningen inför tävling, men som när det blev tävling fick ihop några riktigt fina åk.

– Jag fick inte riktigt till landningen efter första hoppet under träningen men jag kände mig ändå rätt lugn och gjorde både min back-cross och min framåt på tävlingen och jag klarade landningen. Jag kände mig lugn och trygg under och innan åket både på kvalet och finalen. Det har varit en väldigt bra dag och jag är supernöjd över både åkningen och resultat, sa My efter tävlingen.

Thea Wallberg, Åre SLK, slutade 6:a, Ebba Månsson, Landskrona Ski-Club, 8:a och Josefina Wersén, Åre SLK, 12:a.

I herrarnas tävling var Albin Holmgren, Åre SLK, bästa svensk när han på marginalen missade pallen och slutade 4:a, och Edvin Hellquist UHSK Umeå SK, slutade 9:a.

På måndagen fortsatte tävlingarna med parallellpuckel och de svenska åkarna växlade upp ytterligare en nivå. Det blev en helsvensk final mellan Thea och My i damtävlingen där Thea gick segrande ur striden.

– Det kändes riktigt skönt att stå högst upp idag. Jag har haft riktiga problem med hoppen senaste veckan men det satt ändå okej idag och åkningen kändes stabil, sa Thea efter tävlingen.

Dubbelt svenskt på pallen i damtävlingen blev det, och även i herrtävlingen blev det svensk pallplats när Albin tog sig upp på en 2:a plats.

– Jag vet inte riktigt vad det var som funkade för mig idag, men allt kändes bara bra. Vissa dagar funkar det och andra dagar funkar det inte, och idag var en bra dag, sa Albin efter tävlingen.

Ebba slutade 6:a, Josefina 9:a och Edvin 11:a på måndagen.

Det blev tisdag och finalens sista tävlingsdag var även den en parallellpuckeltävling, och även då blev det svenska pallplatser. Thea tog en andraplats, och Albin en tredjeplats. Josefina slutade 5:a, My 10:a, Edvin 10:a och Ebba 13:e och därmed avslutade hela laget säsongen på ett riktigt fint sätt.

Sex pallplatser hade det svenska laget redan säkrat, men det skulle inte bli nog med det. Den fina säsongen hon haft gjorde nämligen att My tog totalsegern i Europacupen.

– Jag är jättestolt över mig själv som vann hela Europacupen första gången jag får åka hela touren, och jag är faktiskt väldigt förvånad men samtidigt supernöjd över att det har gått så här bra. Mina förväntningar var inte så höga innan säsongen började, avslutar My.

Även Albin tog sig upp på pallen i den totala Europacupen när han slutade 3:a, och därmed stod på pallen i totalen för tredje året i rad.

De fina resultaten gjorde även att Sverige vann nationscupen för tredje året i rad och därmed var det klart att det svenska EC-laget fortfarande är det bästa EC-laget i världen.

– Denna säsong har varit väldigt bra då vi har haft unga och hungriga åkare med på EC som bevisar att Sverige kommer att vara i toppen ett bra tag till. Det är riktigt härligt med grymma resultat och att få vinna nationscupen tredje året i rad. Detta år tycker jag att nationscupen var extra skön att vinna eftersom det var jämnt genom hela säsongen mellan alla länder men våra svenska åkare visade i slutet, med fina resultat, att vi skulle plocka hem pokalen, sa tränare Fredrik Sätherberg.

Europacupen är över och näst på tur är SM i Kungsberget 23-24 mars.