Världscupdebut för Jesper Landmark i Moskva.

Pressmeddelande   •   Jan 05, 2017 17:07 CET

Jesper Landmark gör världscupdebut i helgen

Medan ordinarie landslagsåkare vässar formen i Kanada och Sverige inför en hektisk tävlingssäsong tar 18 årige Jesper Landmark från Leksand chansen att göra världscupdebut i Big Air i den ryska huvudstaden Moskva.

–Det känns både spännande och jätteroligt att få vara med på en sådan här tävling. Många av de bästa åkarna kommer ju vara där och bara att få åka med dom blir ju en upplevelse. Sen är det ju många andra intryck. Det verkar ju speciellt att vara i Ryssland med visum och tidszoner men framförallt ska det bli kul att bara få åka.

Jag har lärt mig några nya trick inför den här säsongen och vill verkligen få till dom på tävling och det är nog det viktigaste för mig.- Att få åka min åkning. Sen är det ju upp till domarna att döma var man hamnar. Säger Jesper Landmark strax innan avresa till Moskva

”Jesper Landmark blev i våras uttagen till snowboardförbundets utvecklingslandslag och har tränat målmedvetet under försäsongen för att höja nivån på sin åkning. Att vi nu kan ge honom chansen att få känna på lite tyngre tävlingssammanhang känns riktigt roligt och kommer säkerligen bli en bra utmaning för Jesper. Jag önskar honom stort lycka till” säger Stefan Karlsson sportchef på snowboardförbudet.

Även Markus Östman, Sälens IF var uttagen att starta i Moskva men fick lämna återbud i sista stund då han fick prioritera att åtgärda ett krånglande knä.

Världscupen i Big Air i Moskva

Kval och final lördag 7 januari

Svenska tävlande

Jesper Landmark, Sälens IF

Svenska Skidförbundet sprider snöglädje i hela landet genom våra 23 distrikt och cirka 1 400 föreningar. Genom oss kan du utöva tio olika grenar: alpint, backhoppning, längdåkning, freeskiing, puckel, rullskidor, skicross, snowboard, speedski och telemark. Huvudkontoret finns i Falun och i Åre finns vårt alpina kontor. Svenska Skidförbundets vision är: Bäst i världen – alla på snö.

Svenska Skidförbundets huvudsponsor:

Vattenfall