Skol-SM i ishockey i Malmö Arena

Skolidrottsförbundet och Svenska Ishockeyförbundet gör tillsammans en satsning på skol-SM i ishockey, och ett led i detta är att lägga finalspelet i Malmö Arena i samband med Oddset Hockey Games. Drömmen om att få spela i en av Sveriges största arenor och byta om vägg i vägg med några av världens bästa hockeyspelare kommer att gå i uppfyllelse för finalisterna i skol-SM i ishockey.

Finalerna för grundskolan och gymnasiet spelas efter varandra, och åtföljs av den första landskampen i Oddset Hockey Games; Sverige-Tjeckien. Alla deltagande spelare och ledare i skol-SM-finalerna får varsin biljett till landskampen.

Svenska Ishockeyförbundets tävlingschef Mikael Lundström ser fram emot kommande säsong.

-Med samarbetet med Svenska Skolidrottsförbundet hoppas vi på att nå och uppmuntra ungdomar i en ålder där avhoppen från idrotten är vanliga. Vi vill också höja deltagarantalet och statusen på skol-SM.

Skolidrottsförbundets tävlingsansvarige Emma Karlsson håller med.

-Styrkan med våra mästerskap är att alla är välkomna att vara med, men det är inte bara SM vi ska jobba för. Vi ska titta på hur vi tillsammans kan dra nytta av varandras kunskaper för att få fler att stanna inom idrotten. Ishockeyn är en traditionell idrott med mycket erfarenhet, och kan vi dra nytta av den kunskap som finns kan vi tillsammans få fler ungdomar att fortsätta idrotta långt upp i åldrarna. Sedan skadar det ju så klart inte att vi har lyckats ordna så fantastiska förutsättningar för våra skol-SM-finaler, säger Emma Karlsson.

Finalerna i skol-SM spelas i Malmö Arena den 7 februari.  Preliminära tider för nedsläpp är 12.30 för grundskolan och 14.30 för gymnasiet. Sverige-Tjeckien spelas 19.00.