Clowner utan gränser blir ny förmånstagare till Skoljoggens insamling

Clowner utan Gränser är ny förmånstagare av insamlingen Springslanten som görs i samband med Skolidrottsförbundets arrangemang Skoljoggen. 2017 kommer de pengar som samlas in att gå till organisationens arbete för barn på flykt från Syrien.

Skoljoggen är Sveriges största löpararrangemang och varje år deltar omkring en halv miljon barn på 2000 skolor. Arrangemanget har funnits i 35 år i år och under många år har också insamlingen Springslanten varit en naturlig del av arrangemanget på många skolor. Olika välgörenhetsorganisationer har varit förmånstagare genom åren och från 2017 och fem år framåt är det Clowner utan Gränsers arbete som kommer att få stöd genom de insamlade medlen.

-Vårt val av Clowner utan Gränser känns väldigt bra ända in i hjärteroten. Med samarbetet vill vi bidra till att organisationen kan fortsätta att sprida skratt och glädje till barn på flykt, men också kunskap till barn som är deltar i Skoljoggen, säger Pär Ånell, generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

Clowner utan Gränser arbetar såväl internationellt som i Sverige och har sedan starten 1996 skickat clowner och artister till barn och samhällen drabbade av krig, konflikt och andra kriser runtom i världen. Organisationen verkar på flyktingläger, ungdomsfängelser, bland barn som lever på gatan och i andra utsatta miljöer. I Sverige arbetar Clowner utan Gränser med att öka kunskapen om och engagemanget för människor som befinner sig i utsatta situationer runt om i världen. Clowner utan Gränser har arbetat med Syriens barn sedan 2012 i grannländerna Jordanien och Libanon, i Kurdistan samt i Grekland och Sverige.

-Vi är oerhört glada och stolta över att ha blivit valda till förmånstagare. Tillsammans kommer vi att sprida glädje och aktivitet på svenska skolor samtidigt som vi förhoppningsvis också kan skapa stort engagemang hos eleverna för de barn som tvingats på flykt undan kriget i Syrien. Tack var de pengar som skolbarn samlar in 2017 kommer vi att kunna nå ännu fler barn på flykt med skratt, hopp och drömmar, säger Jennifer Vidmo, generalsekreterare Clowner utan Gränser.

Kontaktpersoner Skolidrottsförbundet

Johan Sandler, kommunikatör, johan.sandler@skolidrott.se, 08-699 65 09