De är klara för skol-VM

Nu är det klart vilka fem skolidrottsföreningar som representerar Sverige i skol-VM 2013 i fyra olika idrotter.

Först ut är Brandströmska skol-IF från Göteborg, vars tjejlag åker till VM i basket på Cypern den 28 mars-5 april.

Wieselgrens Ro:s IF från Helsingborg deltar med ett killag i VM i fotboll i Frankrike den 14-22 april.

I orientering är det Bessemerskolans IF från Sandviken och Eksjö Gymnasiums Skol-IF vars tjejer och killar representerar Sverige i skol-VM. Det mästerskapet hålls i Portugal den 15-21 april.

John Bauer Sports Club Linköpings killag spelar i innebandy-VM, där är inte datum och arrangör fastställda än.

– Det är första gången på några år som vi representeras i fler än tre idrotter och det är verkligen glädjande, säger Emma Karlsson som är tävlingskonsulent på Skolidrottsförbundet.

Förutom själva tävlandet är skol-VM en chans att lära känna andra kulturer och träffa nya vänner. Mästerskapen syftar till att skapa gemenskap mellan ländernas ungdomar och därför ordnas det särskilda möjligheter till det i form av kulturutbyten.

Mer om skol-VM finns på Skolidrottsförbundets hemsida

Internationella skolidrottsförbundets hemsida

För mer information, kontakta gärna
Emma Karlsson, tävlingskonsulent Skolidrottsförbundet
Tel: 08-699 65 06, emma.karlsson@skolidrott.se

Joanna Bong Lindström, vik. informationskonsulent Skolidrottsförbundet
Tel: 08-699 65 03, joanna.lindstrom@skolidrott.se

• ungdomsutbyte
  • idrott i skolan

Skolidrottsförbundet organiserar landets skolidrottsföreningar och deras medlemmar. Föreningen erbjuder möjligheter till enkel och rolig fysisk aktivitet för barn och ungdomar, i form av eftermiddagsaktiviteter och återkommande tävlingar där alla kan vara med. Då föreningen drivs av barn och ungdomar, med någon vuxen som stöd, är utbildning i förenings- och ledarskap ett viktigt inslag i verksamheten.