Helen Sjöholm, La Geyalia och Bredsands skolidrottsförening ger Kenyagala

Lördagen den 23 januari ordnar skolidrottsföreningen två föreställningar på Kusten, Folkets Hus, utanför Sundsvall. Helen Sjöholm och La Geyalia ställer upp ideellt liksom många funktionärer och företag i trakten. Eleverna uppträder med dans och sång. Inkomsterna går oavkortat till ett utbytesprojekt med Kenya.  Tolv elever i år 9 reser i Påsk till Nairobi. Den gemensamma nämnaren för de svenska och kenyanska ungdomarna är dans.

Hela året har skolidrottsföreningen arbetat för att samla in pengar till sitt internationella projekt. De har studerat Kenya ur olika perspektiv och fått kontakt med ungdomar i och utanför Nairobi. Väl på plats ska svenskarna besöka Kiberas slumområde, där de får träffa 16-åringarna i dansföreningen Wayo Wayo. Gruppen ska också besöka skolor, göra en båtresa och en safaritur. Under större delen av tiden kommer minst fem afrikanska ungdomar att vara tillsammans med Sundsvallseleverna.

Att det blev Kenya berodde till stor del på Hans och Carina Frejd som skolan varit i kontakt med tidigare. De har gett antidroginformation och fortbildning för lärarna i ledarskapsutveckling. Hans och Carina har tillbringat mycket tid i Afrika och har ett brett kontaktnät. De äger numer ett litet hotell i Lamu vid kenyanska kusten, där ungdomarna från Bredsand ska få bo gratis.

- Två tjejer kommer från Eritrea respektive Sierra Leone, men ingen av oss andra har varit i Afrika, berättar Malin Pettersson som är en av eleverna som är med i projektet. Några av oss hade dansat tidigare, men nu har vi haft dans varje fredagseftermiddag i skolidrottsföreningen, säger Malin.

Flera av eleverna anser att det viktigaste med en skol-if är att de som annars inte är aktiva i idrott får chans att ha kul och röra på sig. I Bredsand har de minst två aktiviteter varje dag att välja på - fotboll, bandy, volleyboll, dans, körsång, mm. De försöker delta i de flesta DM.

Idag ger skolidrottsföreningen två utsålda föreställningar klockan 14 och 18. Folkets Hus lånar ut lokaler, ljud och ljus gratis. Ett konditori har skänkt bakverk till fikaförsäljningen, skolan bjuder medverkande och funktionärer på middag och skolkockens vän sponsrar lunch till samma gäng på 120 personer. En lokaltidning har hjälpt till med tryck av affischer inför galan och vinnaren i en teckningstävling på skolan tog fram logotypen för evenemanget.

- Alla i skolan är engagerade, säger Ann Danielsson, idrottslärare och vuxenstöd i skolidrottsföreningen. Det är nervöst och pirrigt med ett så stort arrangemang, men vi lär oss mycket, fortsätter Ann, som har följt eleverna sedan förskoleklassen och är mentor för niorna på skolan.

Galan är den tveklöst största inkomstkällan som skolidrottsföreningen själva har arrangerat. De har även haft loppis två gånger och disco för hela skolan, sålt plastpåsar, kakor, salami, mm. Dessutom har de sökt bidrag från stiftelser och organisationer. De väntar fortfarande på svar för några ansökningar, men går allt i lås kommer projektet att kunna finansiera en resa för en kenyansk grupp ungdomar som får komma hit i sommar och bo i medelpadska familjer.

Under lördagens föreställningar erbjuder eleverna ett lotteri. Första pris är en veckas logi med frukost för två personer på samma hotell som eleverna ska bo på vid kusten, valfri tid på året.

Mer information:

Kontakt:
Ann Danielsson, idrottslärare och vuxenstöd, Bredsands skolidrottsförening, 0703-56 33 77
Ellika Nyqvist, informationsansvarig, Svenska Skolidrottsförbundet, 0735-10 25 10

• helen sjöholm
  • la geyalia
  • bredsand
  • sundsvall
  • dans
  • kör
  • gala
  • kenya
  • ungdomsutbyte
  • interantionella kontakter
  • slumområde
  • enkelt och nästan gratis

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för landets samtliga skolidrottsföreningar och alla deras medlemmar. I dag finns cirka 1 700 skolidrottsföreningar fördelade på förbundets 26 distrikt. Totalt har dessa föreningar drygt 300 000 medlemmar. Svenska Skolidrottsförbundets idé är att få barn och ungdomar, såväl förenings- som icke föreningsanslutna, att motionera och vara fysiskt aktiva. Genom intressanta och spännande aktiviteter lägger de grunden till god hälsa och goda vanor. Våra utbildningar skapar förutsättningar för att fostra framtidens ideella ledare.