Hundratusentals barn joggar Skoljoggen igen

Nu är det dags igen. Skoljoggen – Sveriges största motionslopp för barn och ungdomar har sin huvuddag den 16 september. I skolor över hela Sverige sätts hälsan och rörelseglädjen i fokus.

En del skolor har redan kört sin Skoljoggen medan andra väntar några dagar eller ett par veckor. Men här i mitten och slutet av september exploderar löparglädjen i hela Sverige då flera hundra tusen barn går ut och rör på sig i Skoljoggens namn. Och allra flest blir det på morgonen klockan 09.00 den 16 september.

Insamling till Astrid Lindgrens barnby
Varje år deltar närmare en halv miljon barn och ungdomar runt om i landet i Skoljoggen, som arrangeras av Skolidrottsförbundet. Det är en unik chans för elever att förbättra sin hälsa och kondition, samtidigt som de kan göra en livsviktig insats för utsatta barn genom att samla in en Springslant. Hela överskottet av den insamlade slanten går till Astrid Lindgrens barnby i Centralafrikanska republiken.

Förra året samlade elever runt om i Sverige in totalt 1 Mkr till SOS Barnbyars verksamhet. Pengarna kunde användas till driften av nio familjehus och hela förskolan i Astrid Lindgrens barnby. Idag pågår en tyst humanitär kris i Centralafrikanska republiken och många barn är på flykt från sina hem och familjer.

Skolmaterial engagerar elever
För att på ett enkelt sätt kunna ta in Skoljoggen i klassrummet har SOS Barnbyar tagit fram särskilt anpassat skolmaterial för elever från årskurs ett och upp till gymnasiet. Materialet ger lärare möjlighet att prata om barns rättigheter i samband med ämnen som samhällskunskap, svenska och geografi.

Kontakt
Vill du komma i kontakt med och kanske till och med besöka en skola som arrangerar Skoljoggen i din närhet? Hör då av dig till Skolidrottsförbundets kommunikatör Johan Sandler på johan.sandler@skolidrott.se eller 08-699 61 09 så hjälper han dig.

• Skola

• skoljoggen
  • idrottsglädje
  • fysisk aktivitet
  • sos barnbyar
  • bouar
  • centralafrikanska republiken

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för 1 300 skolidrottsföreningar med 150 000 medlemmar. Organisationens grundidé är att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och ha roligt under skoltiden utanför lektionstid. Genom intressanta och spännande aktiviteter läggs grunden till god hälsa och sunda vanor. Speciellt utformade utbildningar ges över hela landet som fostrar framtidens ledare. Förbundets största, årliga arrangemang är Skoljoggen som lockar en halv miljon barn att springa och ha kul under en dag på hösten.