Skoljoggare gav över en miljon till Barncancerfonden

1 110 600 kronor. Så mycket samlade elever och föräldrar in till Barncancerfonden under Skoljoggen – Sveriges största motionslopp för barn och ungdomar – som genomfördes i höstas.

Skolidrottsförbundets tillförordnade generalsekreterare Johan Sandler lämnade nyligen över checken med ”Springslanten” till Olle Björk, Barncancerfondens generalsekreterare.

- Insamlingen betyder två saker. Det är ett bidrag till vår verksamhet men det innebär också att det uppmärksammas att det finns barn som har cancer som går i skolan, säger Olle Björk.

I höstas genomfördes Skoljoggen för 28:e gången. 483 740 elever från förskoleklass upp till trean på gymnasiet från 2 442 skolor deltog.

- Barncancerfonden står för cirka 90 procent av barncancerforskningen i Sverige och får inget stöd från stat, kommun eller landsting. Skoljoggen är inte bara ett viktigt bidrag till verksamheten, den ger också kunskap och skapar värdefullt engagemang bland unga, fortsätter Olle Björk.

Springslanten innebär också extra resurser för Skolidrottsförbundet att utveckla sitt arbete med att hålla friska barn friska. Skolidrottsföreningar runt om i Sverige gör att barn och unga motionerar mer än de annars skulle gjort. Den dryga halvmiljon kronor som förbundet får av Springslanten går till att stärka det viktiga arbete som görs av barn och unga för barn och unga i förbundets föreningar samt utveckla breddkonceptet Hälsoresan för att uppmuntra till en hälsosam livsstil.

-Vi är oerhört ödmjuka och tacksamma för den möjlighet vi får att göra vårt arbete än bättre och på det sättet bidra till ökad idrottsglädje och förbättrade levnadsvanor bland unga människor, säger Johan Sandler.

www.barncancerfonden.se

Kontakt:
Joanna Bong Lindström, informationskonsulent, Svenska Skolidrottsförbundet,
tfn: 08-699 65 09, e-post: joanna.lindstrom@skolidrott.se

• springslant
  • friska barn hjälper sjuka
  • enkelt och nästan gratis
  • barncancerfonden

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för 1700  skolidrottsföreningar  med 300 000 medlemmar. Organisationens grundidé är att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och ha roligt under skoltiden utanför lektionstid. Genom intressanta och spännande aktiviteter lägger de grunden till god hälsa och sunda vanor. Speciellt utformade utbildningar ges över hela landet som fostrar framtidens ledare. Förbundets största, årliga arrangemang är Skoljoggen som lockar en halv miljon barn att springa och ha kul under en dag på hösten.