​Världsmästaren Lapanje till skol-SM i e-fotboll (uppdaterad version)

Premiären av skol-SM i e-fotboll får extra stjärnglans. Den svenske världsmästaren, Ivan Lapanje, kommer till slutspelet av turneringen som arrangeras av Skolidrottsförbundet. Lapanje vars deltagande möjliggjorts av Trig Esports, kommer även att låta sig utmanas av den nyblivne svenske skolmästaren i spelet FIFA 15.

För första gången arrangerar ett idrottsförbund ett mästerskap i e-sport. Den 21 februari drar kvaltävlingarna igång i skol-SM i e-fotboll då 96 ungdomar ska göra upp om finalplatser i köpcentrumet Tuna Park i Eskilstuna. Efter ytterligare fyra kvalturneringar avslutas tävlingen med ett finalspel i Uppsala i samband med Skolidrottsforum den 25 april.

– Vi gör den här satsningen främst för att få in barn och unga i föreningslivet och lära dem om föreningsdemokrati. Kommersiella aktörer arrangerar de tävlingar som folk vill ha. Det kan vi också göra och på det viset nå de som sitter mycket stilla, säger Pär Ånell, generalsekreterare på Skolidrottsförbundet.

Ivan Lapanje är den 22-årige boråsaren som erövrade e-sportvärlden när han vann världens största turnering i fotbollsspelet FIFA. Segern i Las Vegas gav honom dessutom 140 000 dollar och sedan dess har segrarna och pengarna fortsatt att strömma in. Ivan Lapanje kommer att spela mot vinnaren i skol-SM men också på plats dela med sig av tips och erfarenheter. På Skolidrottsförbundets webbplats kommer Lapanje att redan före tävlingen visa filmklipp och ge goda råd. Ivans deltagande möjliggörs av hans nya sponsor Trig Esports. Trig Esports ser detta som ett led i breddning av e-porten och att för att öka förståelsen för att e-sport numera utgör en naturlig del i ungdomarnas sociala umgänge. Trig ser framför sig att e-sport kan bidra till att barn och ungdomar hittar en meningsfull fritidssysselsättning i en social gemenskap.

Skolidrottsförbundet samarbetar i skol-SM i e-fotboll med Svenska e-sportföreningen (SESF) som arbetar för att lyfta e-sporten. SESF arrangerar varje år de svenska kvalen där vinnarna representerar Sverige i e-sport VM.

– E-sporten är Sveriges snabbast växande sport. Bland skolungdomar spelar fler än 90 procent dator- eller Tv-spel. Vi inom e-sporten ser fram mot att visa upp vår sport tillsammans med Skolidrottsförbundet. Tillsammans kan vi göra både e-sporten och skolidrotten större, säger Magnus Jonsson, ordförande i SESF.

Här avgörs skol-SM i e-fotboll:

- Eskilstuna lördagen den 21/2

- Nyköping lördagen den 7/3

- Sundsvall lördagen den 28/3

- Kristianstad lördagen den 4/4

- Karlstad lördagen den 11/4

Finalspel i Uppsala den 25 april.

• Skola

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för 1 300 skolidrottsföreningar med 150 000 medlemmar. Organisationens grundidé är att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och ha roligt under skoltiden utanför lektionstid. Genom intressanta och spännande aktiviteter läggs grunden till god hälsa och sunda vanor. Speciellt utformade utbildningar ges över hela landet som fostrar framtidens ledare. Förbundets största, årliga arrangemang är Skoljoggen som lockar en halv miljon barn att springa och ha kul under en dag på hösten.