Västeråslag ska spela skol-VM i futsal

Med ett sammansvetsat lag åker Rudbeckianska Gymnasiets IF till Turkiet för att representera Sverige i skol-VM i futsal.

- Vi ser fram emot ett fantastiskt äventyr, säger Per-Ola Olsson, head of delegation.

Skol-VM i futsal för killar födda 1995 avgörs den 7-14 april, i turkiska Antalya. Sverige representeras av Rudbeckianska Gymnasiets IF från Västerås. Ett lag med tolv spelare har tagits ut till mästerskapet.

- Vi har ett väl sammansvetsat kompisgäng där alla känner varandra bra och trivs ihop. Spelarna kämpar för varandra och för laget. Jag tror att våra två målvakter blir viktiga. Men det är jättesvårt att veta hur långt det kommer att räcka, säger Per-Ola Olsson.

Sverige möter Ungern, Iran, Belgien (franska delen), Kroatien, Frankrike och Guatemala i gruppspelet.

- Det är inte givet att lagen är motsvarande bra som sina seniorlandslag. Men jag tror att framför allt Iran, Frankrike och Tyskland kommer med bra lag. Och Turkiet är alltid bra.

Skol-VM handlar inte bara om att mötas på planen. En stor del av upplevelsen är också kulturell.

- Det är väldigt positivt för vår skol-IF att få göra en sådan här grej. Att besöka ett främmande land och träffa andra killar och tjejer från andra länder med samma intresse.

Under en spelledig dag möts alla lagen i ”Nationernas dag”. Då visar de olika ländernas spelare upp saker hemifrån. Det svenska laget har bland annat förberett ett dansnummer och ska presentera Sverige med smakupplevelser. De ska bland annat bjuda på sill, knäckebröd, saltlakrits och nyponsoppa.

För mer information, kontakta gärna

Per-Ola Olsson, head of delegation, Skolidrottsförbundet

Joanna Bong Lindström, informationskonsulent, Skolidrottsförbundet
08-699 65 09, joanna.lindstrom@skolidrott.se

Skolidrottsförbundets hemsida www.skolidrott.se

Internationella skolidrottsförbundets hemsida www.isfsports.org

• ungdomsutbyte
  • idrott i skolan

Svenska Skolidrottsförbundet är riksorganisationen för 1 300 skolidrottsföreningar med 150 000 medlemmar. Organisationens grundidé är att få barn och ungdomar att vara fysiskt aktiva och ha roligt under skoltiden utanför lektionstid. Genom intressanta och spännande aktiviteter lägger de grunden till god hälsa och sunda vanor. Speciellt utformade utbildningar ges över hela landet som fostrar framtidens ledare. Förbundets största, årliga arrangemang är Skoljoggen som lockar en halv miljon barn att springa och ha kul under en dag på hösten.