Succé av Lisa Nordén under Europacupen i Malmö

Under Europacupen i Sprint i Malmö idag var Lisa Nordén tillbaka i de blågula färgerna efter flera års skadeuppehåll.

Lisas egna förväntningar var låga inför loppet. "Jag vet inte alls hur jag står mig på Sprintdistansen just nu, jag har inte tränat på de farterna som krävs för ett sådant snabbt lopp"

Men Lisa visar att hon är tillbaka med besked genom att knipa en fin andra plats i ett hårt startfält i Malmö. Bara spanjorskan Casillas var snabbare.

Det var inte bara publiken i Malmö som jublade, Lisa själv var mycket nöjd efter loppet.

"Det är så roligt att tävla på korta distanser igen. Att få göra det på hemmaplan ,med en sådan här härlig publik var magiskt."

Lisa var med i täten redan efter simningen och ut på cykeln satsade hon hårt.

"Jag tog chansen att rycka ifrån även om jag fick göra allt jobb själv de två sista varven" berättar Lisa som in till växling mot löpningen ledde med 43 sekunder.

"Jag visste att många springer fort, men märkte ganska fort att om jag skötte mina kort rätt å skulle jag ha en chans på pallplats.

Lisa höll ihop löpningen och kunde springa in som klar tvåa. Succécomebacken i landslaget blev ett faktum precis på dagen sex år efter OS-silvret.

På herrsidan hade Sverige sju stycken killar på startlinjen med Gabriel Sandör som störst chans för placering. Gabriel som har en fin säsong bakom sig med bl a en tredje plats i Europacupen i Polen.

Gabriel gjorde även han ett kanonlopp och slutade fyra. Precis utanför pallen men Gabriel var mycket nöjd med loppet. "Jag är jättenöjd med loppet idag. Speciellt med simningen, den kändes riktigt bra idag" berättar Gabriel som närmast ser fram emot Europamästerskapen i Glasgow nästa vecka. Med i Glasgow är också Ludwig Fleetwood.

Topp 3 damer:

1. Miriam Casillas García, Spanien