​Wow-känsla på Sveriges största triathlonläger för unga

Ett myller av förväntansfulla unga triathleter och föräldrar intog Upplands Väsby förra helgen. 125 barn och ungdomar i olika åldrar från hela landet var med och tränade triathlon, lärde känna varandra och hade kul tillsammans. 40 ideella ungdomsledare från olika föreningar ledde de närmare 50 olika passen och aktiviteterna. Wow-känsla helt enkelt!

Det var ett härligt sorl när Vilundahallen fylldes av drygt 200 triathlonfans i fredags. Mingel, fika och avprickning inledde helgen. Till en början lite pirrigt tyckte några, men det gick snart över när fick de lära känna både ledare och nya kompisar i olika teamaktiviteter. Det här var en helg med fokus på tillsammanskänsla och idrottsglädje.

Massor av rolig träning både utomhus och inomhus varvades med teambuilding, lekar, teori och diskussioner. Simning, cykel och löpning förstås, men också yoga, hinderbanor, crossfit, tipspromenad och samarbetsövningar i olika former. Nytt för i år var ett populärt disco och en spelhåla med sällskapsspel på lördagskvällen.

Sammanlagt blev det närmare 50 olika aktiviteter som löpte parallellt och avlöste varandra under helgen. 40 engagerade barn- och ungdomsledare hade planerat innehållet i de olika passen för att skräddarsy ett bra upplägg för de olika åldrarna.

Årlig aktivitet i tri4funkonceptet
Lägret ingår som en återkommande årlig aktivitet i Svenska Triathlonförbundets barn- och ungdomskoncept tri4fun. Syftet med lägret är att uppmuntra unga till fortsatt idrottande. Lägret som genomförs tack vare Idrottslyftsmedel är tänkt som en riktigt rolig happening, något utöver det vanliga som man längtar till under hela året.

Grundvärderingarna är, precis som i hela tri4funkonceptet, idrottsglädje, kompisanda och tillsammanskänsla, utan fokus på resultat. De teambildande aktiviteterna är minst lika viktiga som själva träningen och stor vikt läggs på klimatet och hur man är mot varandra. Alla som vill är välkomna att vara med oavsett bakgrund och fysiska förutsättningar. Lägret 2016 arrangerades i samarbete med Väsby SS Triathlon.

Inspiration och vidareutveckling för ledare
Lägret är också tänkt som en motivationskälla för ledare där man träffas och håller träningspass tillsammans med ledarkollegor från andra föreningar. Nyutbildade ledare får chans att inspireras av och praktisera tillsammans med mer erfarna ledare.

Ledarfördelningen görs med omsorg för att få till riktigt bra pass men också för att utveckla den enskilda ledaren utifrån kunskap erfarenhet och utbildning. En huvudtränare, som är certifierad tri4funtränare/juniortränare, planerar och ansvarar för det enskilda passet. Till sin hjälp har hen assisterande tränare som har gått tri4fun-utbildningen.

Som stöd på varje pass finns också föräldrar som anmält att de är intresserade av att hjälpa till som tränare. De fungerar som tränarstöd på passen och målet är att de blir intresserade av att utbilda sig till tri4funtränare.

Läs mer om lägret och alla aktiviteter här.