Jonas Jerebko skadad - missar en stor del av NBA-säsongen

Olyckan var framme när Jonas Jerebko skulle spela säsongens första träningsmatch med Detroit Pistons i tisdags. Jerebko startade matchen men föll efter sju spelade minuter ihop i tresekundersområdet med en skadad hälsena.

Förbundsledningen står i kontakt med Detroit Pistons ledning och med Jonas Jerebkos agent, Doug Neustadt.

”Jonas opereras på fredag. Vi vill inte spekulera i hur lång tid det tar innan han är tillbaka på basketplanen. Det är ingen som kan veta något säkert innan han är opererad. Men vi håller givetvis kontinuerlig kontakt med Pistons och blir uppdaterade”, säger landslagschefen Jonte Karlsson.

Vad betyder skadan för Jonas Jerebkos medverkande i landslaget 2011?

”Landslagsfrågan är just nu inte aktuell. Det viktigaste är att Jonas blir frisk. Jag kommer att träffa honom i USA, men senarelägger resan på grund av det som nu har hänt. Pistons fystränare heter Arnie Kander och är känd som en av NBA:s allra bästa. Arnie kommer att hjälpa Jonas med rehabilitering, därmed är Jonas är i goda händer. I Detroit har man pratat om hur bra det var för Jonas att spela med svenska landslaget och hur han har utvecklat sitt spel och fått ett större självförtroende genom det stora ansvaret han haft”, säger Karlsson.

Svenska Basketbollförbundet önskar Jonas Jerebko allt gott och en skyndsam läkning av skadan.

Detroit Pistons skribent Keith Langlois skriver om Jerebkos skada på klubbens hemsida här.

• jonas jerebko

Johan Stark