Norrköping vidare i EuroCup Challenge

Förra säsongen spelade Norrköping Dolphins i både den Svenska och den Baltiska Basketligan. I år lägger man till spel i EuroCup Challenge och det kan bli uppåt 90 matcher på en säsong. I kvalet stötte Dolphins på svenske förbundskaptenen Brad Deans Opaki Aalstar från Beligen. Dolphins vann första mötet med en poäng och i returen på bortaplan säkrade man igår avancemang genom 79-86.

För ca en vecka sedan var det fritt fram för Okapi Aalstar från Belgien att spela en snabb och fastbreakande basket mot Norrköping. Underläget var så stort som 20 poäng innan Dolphins vände på steken och vann i förlängningen. En plusmarginal på en ynka poäng kanske inte var mycket att gå på från hemmamötet, men när Dolphins på bortaplan satte fart direkt ur startblocken och hade 8-21 efter en period såg allt väldigt positivt ut.

Däremot dröjde det inte länge innan Okapi Aalstar var ikapp. Precis som i det första mötet så var det Dolphins ”transition defense” som inte ville fungera. Eller så kan man säga att Opaki Aalstars ”transition offense” ställde till det.

Men Dolphins jobbade sig tillbaka till övertag och vann tillslut matchen med 79-86. En av de spelare som levererade var Fred Drains. 15 poäng och tre returer stod veteranen för. Men främst av alla var Joakim Kjellbom med sina 25 poäng och 14 returer. Nu väntar gruppspel i EuroCup Challenge med sex nya matcher mot högklassiga lag.

Dolphins spelprogram i EuroCup Challenge (ECC):
2010-11-16 Dolphins – Türk Telekom (TUR)
2010-11-23 Barak Netanya (ISR) – Dolphins
2010-11-30 Dolphins – Belgacom (BEL)
2010-12-07 Türk Telekom (TUR) – Dolphins
2010-12-14 Dolphins – Barak Netanya (ISR)
2010-12-21 Belgacom (BEL) – Dolphins

EuroCup Challenge är vad man kan kalla europacupspelens tredjedivision. Före EuroCup Challenge rankas EuroLeague och EuroCup. För att få perspektiv på Norrköpings bedrift kommer här en historisk jämförelse inom svensk klubblagsbasket.

1978 gick Södertälje överraskande ända till kvartsfinal i Cupvinnarcupen. Samma säsong var Alviks bästa när det gäller internationellt spel. Då kom man så långt som till Europacupens (dåtidens Euroleague) slutspel. I början av 80-talet vann Alvik borta mot Real Madrid. 1988 slog Södertälje storlaget Aris Tessaloniki i Europacupen med åtta poäng hemma men var chanslösa i returmatchen. Plannja var med i Suproleague för tio år sedan och mötte där bland annat Maccabi Tel Aviv. Men den största framgången hittills är ändå Arvikas final i damernas Europacup 1991.

-Det är svårare att slå igenom som klubblag idag än det var på 70-talet. På tio år har vi inte haft något svenskt lag i de europeiska cuperna så det här är ett trendbrott. Nu måste andra följa efter. Det som Dolphins har presterat är oerhört glädjande och det är en fantastisk dag för svensk klubblagsbasket, kommenterar landslagschef Jonte Karlsson.

• eurocup challenge
  • norrköping dolphins