Svenska damerna till Universiade

Universiaden går av stapeln i Kina 9-22 augusti och Sveriges damlandslag för spelare födda 1987 och senare ska vara med och tävla mot nationer som Australien, Japan och Tjeckien.

Universiaden är den största turneringen utanför FIBA-turneringarna och kan liknas vid de olympiska spelen. Skillnaden här är att alla deltagare måste vara studerande och vara födda tidigast 1987. Deltagarna bor, precis som under ett OS, samlade i en by som är speciellt uppbyggd för tävlingarna. Den här gången hålls spelen i kinesiska Shenzhen.

-Eftersom årets säsong avslutas tidigare än normalt så är Universiaden en mycket bra möjlighet för oss att få spela fler matcher och möta nationer som vi inte möter i vanliga fall, säger förbundskapten Lars Johansson.

Sverige är lottat i en grupp med Australien, Japan och Tjeckien.

-Tjeckien kan vi slå, Japan kan vi definitivt slå och Australien är toppnation i världen. Första målet blir att ta oss vidare från gruppen, menar förbundskapten Johansson.

Sveriges trupp för Universiaden är ännu inte uttagen.