3x3-basket en del av SM-veckan

Under SM-veckan i Halmstad i sommar kommer Svenska Basketbollförbundet att arrangera Svenskt Mästerskap i den nya spelformen 3x3-basket, en strukturerad form av streetbasket.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) och Sveriges Television (SVT) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden Halmstad.

Genom SM-veckan vill RF få ett ökat intresset för svenska mästerskapen och samla större och mindre idrotter i ett gemensamt evenemang. Många människor ska kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför TV:n. SM-veckans ambition är att vara en idrottslig folkfest i värdstaden under en vecka.

Under SM-veckan i Halmstad 1–7 juli 2013 kommer Svenska Basketbollförbundet tillsammans med RF, SVT och Halmstad stad att anordna SM i 3x3-basket.

3x3 är en strukturerad form av streetbasket, framtagen av internationella förbundet FIBA. 3x3-basket är inspirerat av flera former av streetbasket över hela världen. Två lag med tre spelare i varje lag spelar mot varandra på en plan som är lika stor som en halv vanlig basketplan.

- 3x3 är framtiden för all idrott, att man kan spela på sina villkor, det är organiserad spontanidrott när den är som allra bäst, säger Rikard Aspegren, projektledare för 3x3.

SBBF kommer att genom sina medlemsföreningar på lokal nivå skapa ett nätverk för 3x3-basket i Sverige. SBBF kommer också att anordna en Sverigefinal i slutet av sommaren. SBBF ser det som en stor möjlighet att marknadsföra våra bästa lag i Sverige och vår sport genom att även delta under SM-veckan som ett enskilt event.

FIBA har ansökt om att få med 3x3-basket i OS-programmet redan till OS i Rio de Janeiro 2016.

-   Att vi får visa upp 3x3 under SM-veckan i Halmstad mitt i sommaren är för oss en enorm möjlighet, formatet SM-veckan passar som hand i handske för 3x3, avslutar Rikard.