All basket med gemensam premiär

Denna helg har basketen samlat alla sina premiärer. Herrarnas och damernas högsta serier startar samtidigt som rullstolsbasketens. Men inte nog med det. Easy Basket Challenge och Easy Basket – barnens nya sätt att spela basket på – sätter också igång samtidigt över hela landet.

-Det är fantastiskt roligt att vi på alla plan och på alla nivåer, över hela landet, drar igång årets säsong samtidigt. Herr-, dam-, och rullstolsbasketen som vi, tillsammans med barn- och ungdomsverksamheten med Easy Basket Challege och Easy Basket, visar upp den här helgen visar hur vi växer på både topp och bredd och inte minst geografiskt, säger förbundsordföranden Hans von Uthmann.

Svenska Basketligan är den högsta serien för herrlag i Sverige. Deltagande lag är 08 Stockholm Human Rights, Borås Basket, ecoÖrebro, Jämtland Basket, LF Basket Norrbotten, Norrköping Dolphins, Solna Vikings, Sundsvall Dragons, Södertälje Kings och Uppsala Basket.
Fredagen den 8 oktober spelas matcherna Norrköping Dolphins-Borås Basket, Sundsval Dragons-ecoÖrebro och LF Basket Norrbotten-Jämtland Basket.

Damligan är den högsta serien för damlag i Sverige. Alla deltagande lag spelar en gemensam premiär omgång i Norrköping (Stadium Arena) under lördag och söndag. Matcherna är Brahe Basket-Sallén Basket, Solna Vikings-Visby Ladies, 08 Stockholm HR-Umeå Comets, Eos Lund-Kvarnby BBK, Norrköping Dolphins-Mark Basket.

Rullstolsligan med sex deltagande klubbar spelar, precis som Damligan, med alla lag i en och samma arena. I år är premiären förlagd till Malmö (Heleneholms Sporthall). Här spelas, under de två dagarna Norrbacka HIF-FIFH Malmö, Nacka-Norrbacka HIF, Norrköping Dolphins-Eskilstuna HIF, FIFH Malmö-Göteborg RBK, Eskilstuna HIF-Nacka, Göteborgs RBK.Norrköping Dolphins, FIFH Malmö-Eskilstuna HIF, Norrbacka HIF-Göteborgs RBK och Nacka-Norrköping Dolphins.

På barn-och ungdomssidan heter de två nya spelformerna Easy Basket Challenge och Easy Basket. Detta drar igång samtidigt över hela landet.

Easy Basket Challenge (EBC) är basket för barn upp till 10 år och namnet på de återkommande basketsammandragningar där de yngsta barnen spelar sina matcher. Under ett par timmar samlas ett antal lag från olika föreningar till matcher, gemensamma lekar och kul underhållning. Matcherna spelas med förenklade regler – bland annat låga korgar och fyra spelare per lag på plan. Det ska vara enkelt och roligt för hela familjen att delta.

Easy Basket (EB) är basket för barn från 11 till12 år. Under ytterligare två år lägger vi stor vikt på att barnen ska få utvecklas i sin egen takt. Easy Basket är precis vad namnet speglar – basket på barnens villkor med enklare regler som ger alla möjlighet att vara med och utvecklas. Spelet är fortsatt fyra mot fyra, för att skapa stora ytor och delaktighet i spelet, och matcherna har sex perioder uppdelat i två halvlekar. Alla spelare ska spela minst en period per halvlek. Syftet med Easy Basket är att få barnen att älska basket och vilja fortsätta spela.

Med andra ord finns det extremt mycket basket att delta eller beskåda under helgen 9-10 oktober.

• svenska basketligan
  • damligan